De eerste week - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Clasina Debets - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Clasina Debets - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: De Quaedvliegjes

Blijf op de hoogte en volg Clasina

08 Juli 2013 | Sri Lanka, Colombo

Sri Lanka 28 juni 2013 t/m 18 juli 2013

Vrijdag 28 juni
Ayubowan! Eindelijk tijd om iets te schrijven (na bijna een week). Op beide vliegvelden verliep alles op rolletjes. Emma is in de wachtruimte voor het tweede vliegtuig in slaap gevallen. We hebben haar het vliegtuig ingedragen en ze heeft de tweede vlucht van Dubai naar Colombo geslapen. Wij vielen ook al gauw vast in slaap en hebben enkele uurtjes heerlijk geslapen. We hadden ons visum om Sri Lanka in te komen al in Nederland geregeld, maar moesten toch voor ons drietjes een formuliertje invullen.

Zaterdag 29 juni
In Colombo stond onze chauffeur en handlanger al klaar met een bord 'Quaedvlieg & party', dus dat ging helemaal goed komen!!!

De naam van onze chauffeur is Sampath. Zijn naam betekent 'alles'. We worden naar ons eerste hotel gebracht (om 8.30 uur 's ochtends) met een behoorlijk grote bus en dat is onze bus voor de hele rondreis. Heerlijk ruim met 9 fatsoenlijke zitplaatsen. Emma is gelijk in het hotel na een douche het zwembad in gedoken. Er waren nog enkele Nederlandse kinderen, waar Emma leuk mee heeft gespeeld de hele dag. Papa en mama waren, tot grote schrik achteraf, binnen enkele tellen in slaap gevallen. Emma riep ons op een gegeven moment wakker..... Het hotel was kleinschalig, lekker rustig, wat gedateerd, maar we verbleven in het gerenoveerde gedeelte, dus de kamer was vrij nieuw en alles was schoon.

Zondag 30 juni
In de ochtend hebben we met Sampath alle excursies besproken en aangegeven wat we graag wilden gaan doen. Super! Hij regelt alles voor ons (ook enkele dingen die niet op het programma staan). Omdat het zondag is, gaan we morgenvroeg naar de vismarkt. Vandaag hebben we nog een rustdagje. Er zijn verschillende bruidsparen op het strand en bij het hotel met schitterende sari's. De mannen hebben ook prachtige kleding aan met van die krulschoentjes (als in 1000-en-1-nacht). 's Middags ben ik alleen over het strand gelopen. Omdat het zondag is, komt er veel lokale bevolking naar het strand. Verliefde stelletjes zitten bij elkaar achter een parapluutje, er wordt gitaar gespeeld, honkbal gespeeld met een bat gemaakt van een stevig bananenbladstengel. Omdat de mannen erg geïnteresseerd zijn in mij, besluit ik om terug naar het hotel te lopen. De zee is de laatste dagen erg onrustig en continue wappert de rode vlag. De laatste weken zijn er vele vissers omgekomen in de zee.

Maandag 1 juli
Na het ontbijt zijn we naar de vissersmarkt geweest. Een heleboel mensen en bedrijvigheid en veel soorten vis (van enkele centimeters tot enkele meters). Daarna hebben we een boottocht gemaakt door de dichbegroeide lagune van Ranweli via de Nederlandse kanalen. Hier hebben we vele apen, zo'n 4 varanen en enkele prachtige blauwe ijsvogels gezien.

Dinsdag 2 juli
Vanmorgen zijn we vertrokken naar Anuradhapura, eeuwenlang de hoofdstad van Sri Lanka. Tegenwoordig is dit de belangrijkste stad van het land. Hier hebben we een mooi huisje gehad gelegen in een grote boomgaard. Als je langs alle huisjes doorliep naar achteren, kwam je bij een groot meer terecht, waar wilde dieren komen drinken. We hebben uitsluitend veel vogels gezien.

Woensdag 3 juli
Vandaag hebben we diverse tempelcomplexen bezocht. Alle drie moesten we de armen en benen bedekt hebben. We zijn allereerst naar de tempel geweest waar de bodhiboom in Anuradhapura (genaamd de Sri Maha Bodhi) staat. Het is een tweede generatie bodhiboom die vanuit India naar Sri Lanka werd gebracht door de dochter van koning Asoka. De oorspronkelijke boom in India hebben we enkele jaren geleden in India bezocht, maar blijkbaar is deze 2 of 3 jaar geleden gestorven. Verspreid over de wereld staan er bij boeddhistische tempels scheuten van de oorspronkelijke bodhiboom, 2e, 3e, 4e generatie enz.
Na deze tempel hebben we een stoepa en de maantempel bezocht. Na deze bezoeken zijn we naar de Mihintaletempel geweest, op ons eigen verzoek. Sampath heeft voor deze plek een gids voor ons geregeld, die ons uitleg heeft gegeven over de tempel en met ons naar boven is gelopen. Boven aangekomen kun je 3 plekken bekijken. We kiezen voor 1 plek, nl. een schitterend uitzichtpunt. Rond 23 juni (de volle maan in juni) bezoeken er 3 tot 4 miljoen mensen van over de hele wereld en boeddhistische moniken de boeddhistische belangrijke plekken in deze omgeving, dus ook deze. Na het bezoek van deze tempelcomplexen zijn we naar het volgende hotel gereden in Dambulla, waar we 3 nachten verblijven. Een zeer ruime kamer met een badkamer met jacuzzi en regendouche in de ene ruimte, de wasbak in een andere ruimte en de wc in nog een andere ruimte. Emma en ik besluiten gelijk om 's middags, na het zwemmen, in de jacuzzi te gaan.

Donderdag 4 juli
Allereest hebben we een rit op een olifant gemaakt. Eerst met z'n drieën in een daarvoor bestemd mandje. Vervolgens ben ik over het mandje geklommen en direct achter het hoofd van de olifant gaan zitten. De olifant had kettingen om de achterpoten, zodat hij de poten maar op een bepaalde afstand zou kunnen zetten. Erg zielig eigenlijk, maar we hebben het ritje voor Emma gemaakt. In India hebben we zo'n olifantenrit gedaan en daar ging het allemaal iets natuurlijker en vriendelijker eraan toe. Na de rit zijn we eerst gaan lunchen in een restaurant waar we in buffetvorm ons eten konden uitkiezen. Omdat we na de lunch nog wat tijd over hebben, vraagt Sampath of we een full body massage willen op een andere plek dan in het hotel. We besluiten om dat te doen en Emma en ik gaan in één ruimte en Patrick in een andere ruimte voor een massage van meer dan een uur. Emma heeft, net als wij, ook heerlijk genoten (haar ogen draaide af en toe helemaal weg van genot) en achteraf hebben we een kopje thee gedronken.

Om 14.30 uur zijn we vertrokken voor een jeepsafari. Bij de ingang stond er een pickuptruck met een dichte achterklep. De eigenaar tilde de klep op en er zat een gigantisch gordeldier in. Deze was gevonden in de stad en werd in het park terug gezet in de natuur. Al gauw zagen we heel veel apen, een vos (die net een prooi had gevangen), enkele olifanten én op een egegeven moment een hele grote kudde olifanten (52 stuks). Met verschillende babyolifantjes erbij. Een babyolifant was niet ouder dan 3 weken, vertelden ze. Deze dronk ook nog uitsluitend bij zijn moeder. Na deze ontmoeting hebben we nog een vos, een adelaar een uil en nog vele andere dieren gezien.

Vrijdag 5 juli
Vanmorgen zijn we vroeg vertrokken voor de Sigiriyarots. 200 meter hoog, 1.209 treden zijn we op geklommen en het was niks voor mensen met hoogtevrees. Emma wilde op één plek niet meer verder, maar achteraf was ze blij dat ze toch helemaal naar boven was geklommen. Op zich waren alle paden, treden en trappen goed aangelegd, maar op sommige plekken keek je door de treden heen recht naar beneden. Onze lokale gids heeft ons veel verteld (over de rotsschilderingen, de spiegelmuur, hoe de bewakers als straf een natuurlijke dood sterven als ze op de schuine rotswand in slaap zouden vallen, maar ook over de vele aanwezige wespennesten)

Met een tuktuk zijn we 's middags naar een lokaal dorpje gegaan. Hier kregen we uitleg over het maken van roti (dun brood, een soort pannenkoek), hebben we een kokosnoot geopend, de kokosnoot geraspt en van het raspsel, samen met allerlei andere kruiden en citroen hebben we een mengsel gemaakt voor op de roti. Omdat het lunchtijd was, heeft Sampath gevraagd of de 2 vrouwen iets meer wilde maken, zodat we roti konden eten als lunch. We hebben heerlijk gegeten met thee erbij en toen zijn we weer met de tuktuk en onze bus naar het hotel gegaan. 's Middags hebben we heerlijk gezwommen met Emma in het langgerekte zwembad (van het Thilanka resort & spahotel) dat gedeeltelijk buiten en gedeeltelijk binnen lag.

Zaterdag 6 juli
Vanmorgenvroeg hebben we ons hotel in Dambulla verlaten en hebben we in Dambulla eerst de Dambulla Cavetemple bezocht: 5 rotstempels die elk op een ander tijdstip gebouwd zijn, de laatste pas rond 1950. Weer heel wat trappen beklommen naar boven toe en het was vroeg in de ochtend al superheet. Onderweg zaten er links en rechts van de trappen weer een hoop apen te gleuren of je iets eetbaars bij je hebt. Daarna zijn we verder gereden naar Kandy. Onderweg hebben we uitleg gekregen in een kruidentuin. Naderhand hebben we diverse producten gekocht. We hebben in de bus vervolgens tegen Sampath gezegd dat we zulke excursies niet meer willen. We hoeven geen rondleiding door 'fabrieken', waar ze tapijten, zilver, kleding, enz. verkopen. We hebben dat allemaal al eens gezien, vinden het erg toeristisch en vooral zonde van onze tijd. Hij had er alle begrip voor en hij zou deze dingen overslaan.

• 11 Juli 2013 - 00:05

Cora:

Ayubowan! Beste vakantie genieters! Weer een heel boekwerk geschreven! Wat een beleving weer allemaal! Ik zie het weer allemaal voor me. Knap gedaan! Geniet nog van jullie welverdiende vakantie. En wacht weer in spanning op het volgende hoofdstuk. Van jullie reis

• 11 Juli 2013 - 00:05

Cora:

Clasina

Op 28 juli 2014 gaat een lang gekoesterde wens voor ons in vervulling. Hoog op onze bucketlist stond een reis naar Het dak van de Wereld, gecombineerd met de hoogtepunten van China. dag 1 Amsterdam - Chengdu Vertrek van Schiphol voor uw vlucht naar Chengdu, waar u de volgende dag aan komt. dag 2 Chengdu Aankomst in Chengdu, een stad met mooie tempels en theehuizen, die bekend staat om zijn reuzenpanda's. De provincie Sichuan wordt bovendien geroemd om zijn heerlijke en pittige gerechten. Voordat u incheckt in het hotel gaat u genieten van een heerlijk kopje thee in een lokaal theehuis, dé plek om het dagelijks leven van de Chinezen te aanschouwen en bezoeken een plaatselijke markt. Vervolgens transfer naar uw hotel. dag 3 Chengdu - Emei berg Via een korte, maar mooie rit komt u bij Emeishan, één van de vier heilige, boeddhistische bergen van China. Velen zien deze plaats als de oorsprong van het taoïsme. De berg, met een hoogte van 3.099 meter, is vaak in een mysterieuze mist gehuld en er hangt een serene sfeer. Met een kabelbaan gaat u naar de Wannian tempel om vervolgens naar het 'Paviljoen van de Zuivere Klank' te wandelen. Hier weerkaatst het geluid van twee rivieren die samen komen. U overnacht op de berg in een verzorgd guesthouse bij de tempel. Onvergetelijke ervaring om 's morgens de gebeden van de monniken te horen en de zonsopgang te aanschouwen. dag 4 Emei berg - Chengdu Na het ontbijt gaat u met de kabelbaan terug naar beneden en vervolgt u de weg naar Leshan Bij Leshan brengt u een bezoek aan de Stenen boeddha, die aan de voet van de Lingyun heuvel ligt. Het is een gigantisch boeddhabeeld van wel 71 meter hoog, geheel uitgehakt uit de bergwand! De Boeddha is meer dan 1.200 jaar geleden gemaakt tijdens de Tang dynastie. U overnacht in Chengdu. dag 5 Chengdu - Lhasa U vliegt vandaag naar naar Tibet. De vluchttijd bedraagt ongeveer twee uur. De luchthaven ligt op circa 45 kilometer van de stad, u rijdt via een prachtige route naar Lhasa, hoofdstad van Tibet. U maakt een korte stadstour door het oude stadje, waarna u de rest van de dag vrij heeft om te acclimatiseren en te wennen aan de hoogte. Lhasa ligt op een hoogte van circa 3.700 meter dag 6 Lhasa Deze dag is ter vrije besteding. U kunt naar de kloostertuin van het Sera klooster gaan waar u het dagelijks debatteren bij woont van de monniken (optioneel). Ook kunt u een bezoek brengen aan het Nobulinka Zomerpaleis (optioneel). dag 7 Lhasa Vandaag krijgt u een uitgebreide stadstour. U bezoekt het Potala paleis dat hoog op de berg is gebouwd en uitkijkt over de stad. Vroeger was dit de residentie van de Dalai Lama. Dit enorme ommuurde complex wordt onderverdeeld in het witte en het rode paleis. Vervolgens naar de Jokhang tempel, waar pelgrims met de klok mee rondom de heilige gebedsmolens lopen. Net daarbuiten ligt de levendige Barkhor bazaar waar kooplui hun marktkraampjes met fel gekleurde sieraden, gebedsmolens en klankschalen aanprijzen. Een goede plek om een mooi souvenir voor thuis te vinden. dag 8 en 9 Lhasa Twee vrije dagen om rond te dwalen door deze fotogenieke plaats met zijn kleurrijke bevolking. U kunt een tocht maken naar het schitterende Yamdrok meer (optioneel). dag 10 en 11 Lhasa - Xi’an We laten dit fascinerende land achter ons om per trein verder te reizen naar Xi’an. U vertrekt in de ochtend van dag 10 om in de avond van dag 11 aan te komen in Xi'an. U beleeft een schitterende treinreis. Vroeger was dit de hoofdstad van vele Chinese dynastieën. Transfer naar uw hotel. dag 12 Xi'an Na het ontbijt brengt u een bezoek aan het wereldberoemde Terracotta Leger van Keizer Qin, één van de hoogtepunten tijdens deze reis. De 6.000 manshoge stenen soldaten en strijdagens hebben allemaal een ander gezicht en haardracht. Zij bewaakten samen met paarden het verborgen graf van Keizer Qin. Bij toeval werd deze plek in 1974 ontdekt door een boer. Nog steeds is men bezig met de opgravingen en is niet alles blootgelegd. In de middag bezoekt u per fiets de eeuwenoude stadsmuur en de kleurrijke Islamitische wijk, een fascinerende buurt met smalle straatjes en vele antiekwinkeltjes. dag 13 Xi’an - Beijing Per sneltrein naar Beijing. In Beijing kunt u in de middag optioneel de zomerresidentie van de keizer bezoeken, het Zomerpaleis, waarbij u tevens een boottocht maakt. dag 14 Beijing Vandaag maakt u een prachtige excursie naar één van de zeven wereldwonderen, de Grote Muur. Circa 85 kilometer ten noorden van Beijing ligt de beroemde Grote Muur, ruim 6.000 kilometer lang. Terecht wordt deze beschouwd als één van de wereldwonderen. U rijdt via een prachtige route door de bergen en wandelt een stukje over de slingerende muur. dag 15 Beijing Vandaag is ter vrije besteding. U kunt bijvoorbeeld de wereldberoemde Verboden Stad bezoeken, waar eeuwenlang de keizers van China regeerden. Behalve de honderden concubines en de hofhouding mocht geen sterveling de Stad betreden. Binnen de stadsmuren vindt u paleizen met troonzalen, bronzen leeuwen, vergulden draken, koperen wierookvaten en keizerlijke tuinen. Een wandeling door de Verboden Stad is absoluut één van de hoogtepunten van uw reis! Vervolgens bezoekt u de Tempel van de Hemel. De keizer kwam hier twee maal per jaar om te bidden en danken voor een goede oogst. Tevens bezoekt u tijdens deze excursie de levendige antiekwijk. ’s Avonds kunt u een acrobatische voorstelling bijwonen. Alle excursies op deze dag zijn optioneel. dag 16 Beijing - Amsterdam Transfer naar de luchthaven voor uw terugvlucht naar Nederland, waar u nog dezelfde dag aankomt

Actief sinds 19 Mei 2010