Vanalles - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Clasina Debets - WaarBenJij.nu Vanalles - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Clasina Debets - WaarBenJij.nu

Vanalles

Door: quaedvliegjes

Blijf op de hoogte en volg Clasina

21 Juli 2012 | Indonesië, Batavia

Omdat we nu pas weer een goede wifiverbinding hebben én tijd hebben, volgt hieronder het reisverslag van meerdere dagen ingedeeld in de diverse onderwerpen:

Bezoek Borobodur

Vischnu (onze gids) dacht dat we maar 2 nachten in Yoghyakarta bleven, maar het waren 3 nachten. Daarom zijn we na onze busrit bij aankomst in Yoghyakarta direct naar de Borobodur gereisd. 1 van de 7 wereldwonderen, een gigantisch Boeddhistisch tempelcomplex. Dat had het voordeel dat we in Yoghyakarta wat meer vrije tijd hadden. We hadden Emma de eerste avond een boterhammetje gegeven en om 18.00 uur in bed gelegd. Zelf hebben we roomservice besteld en heerlijk op de kamer gegeten. Er was een goede wifiverbinding op de kamer, waardoor we goed kunnnen facetimen met het thuisfront. Wel lachen, want Fleurtje kwam telkens langs gerend en als ik 'm riep, hoorde ze me wel, maar ze rook me niet.

We hadden een prachtig hotel in Yoghyakarta, waar al het personeel supervriendelijk was. Of het nu de poetsvrouw, de tuinman of personeel uit de bediening was, telkens een lach op het gezicht, een vriendelijke goedendag en een begroeting op Indonesische wijze (rechterhand op het hart of de handen tegen elkaar aan zoals een bidhouding. Als men iets in een hand heeft, dan maakt men met 1 hand een halve bidhouding)

Batikfabriek

Eergisteren zijn we met de bus een eindje gereden naar een Batikfabriek in de plaats. Hier kregen we de batiktechniek uitgelegd. Daarna werden we "losgelaten" in de winkel waar Batikkunstwerken hingen van een plaatselijke kunstenaar.  Mijn oog viel gelijk op een groot kunstwerk (1,50 m x 1,80 m) met prachtige kleuren en Javaanse taferelen. We zochten nog iets voor op onze slaapkamer, dus dat doek hebben we gekocht. In Nederland moeten we het opnieuw laten opspannen.

Fietsriksja

Na de Batikfabriek hebben we een optionele excursie gedaan; met een fietsriksja door de stad naar het paleis van de Sultan. Emma en ik in 1 riksja en Patrick in 1 riksja. Een prachtige rit over hoofdwegen en binnenweggetjes, met het straatleven vlak voor ons. Mooi om te zien. (ook heel veel uitlaatgassen)

Bezoek aan het paleis van de Sultan

Vervolgens hebben we met een plaatselijke gids de Kraton (het paleis) bezichtigd, waar men aparte muziek maakte op xylofoons, kleine gongen, enz.. Een soort trance-achtige muziek. De Sultan was niet thuis, want de lampen bij de entree van het paleis waren uit. De familie van de Sultan is nauw bevriend met de Koninklijke familie van Nederland en de Sultan heeft ook gestudeerd in Leiden. Vanwege zijn moeilijke Javaanse naam noemden ze hem in Nederland Henkie.

Na het bezoek aan het paleis zijn we naar een zilver werkplaats gegaan. Daar hebben we voor Emma een ringetje gekocht. Na een lekkere lunch, hebben we heerlijk bij het zwembad gelegen. Vervolgens hebben we een wedstrijd gehouden in het zwembad tegen de jeugd. Flink gelachen met z'n allen. We hebben Emma eerst een dutje laten doen en vervolgens zijn we in het restaurant van het hotel gaan eten.

Brambanantempels

Gisteren zijn we in de ochtend naar de Prambanantempels geweest, zo'n 11 km van ons hotel. Hier hadden we weer een plaatselijke gids. De Prambanantempels zijn Hindoeistische tempels en e verhalen sloten goed aan op de verhalen uit India. Je zag goed hoe de grote aardbeving van 2006 het tempelcomplex flink had verwoesd. Momenteel is men bezig om de tempel weer op te bouwen.

Na het bezoek aan de tempel hebben we geluncht in een restaurant aan het water. We moesten door kleine straatjes naar het restaurant lopen, waardoor we weer veel van het straatleven konden beleven. Ik heb wat mensen wat geld gegeven. O.a. Een jonge moeder met een klein babytje.

De treinreis van Yoghyakarta naar Jombang

Om 5.00 uur moesten we opstaan voor de treinreis van Yoghyakarta naar Jombang.Toen we Emma wakker maakten en zeiden dat ze wakker moest worden, omdat we met de trein zouden gaan, zei ze: dat interessert me niks (het kwam echt uit haar tenen). Om 6.45 uur vertrok de trein tot 11.30 uur. Voordat we in de bus stapten naar Batu hebben we eerst met z'n allen geluncht.

Een bezoek aan de Bromovulkaan!!!

In Batu zijn we om 19.00 uur, direct na het eten gaan slapen. Om 1.30 uur werden we gewekt voor ons vertrek naar de Bromovulkaan om 2.00 uur, om hier naar de zonsopkomst te kijken. Eerst een tocht van 2 uur met 3 kleine busjes naar boven en vervolgens nog 3 kwartier met jeeps naar de top van het plateau. In de kleine busjes zagen we overigens om 2.45 uur een hele drukke markt. Een beetje zoals "the city that nevers sleeps". Het was ontzettend koud boven, maar je kon voor 1 euro een dikke leenjas lenen. Patrick zag er dus uit als een zwerver... Bij aankomst duurde het niet lang voordat we een prachtig schouwspel van de lucht konden aanschouwen. Echt geweldig om te zien hoe de wolken af en toe openbraken en de oranje zonnegloed erdoor heen kwam en vervolgens zagen we een berg te voorschijn komen met erbovenop een witte wolk. Het zag er uit als een donker gebakje met slagroom. In een diepe krater lagen diverse kleine vulkanen, waaronder de Bromovulkaan. Deze is in 2006 nog uitgebarsten. Na het uitzicht vanaf het plateau hebben we met z'n allen ontbijt gegeten. Het hotel had uitgebreide ontbijtpakketjes samengesteld voor ons.

Na het ontbijt zijn we met de jeeps naar beneden gereden om de kraterrand van de Bromovulkaan te beklimmen. Een behoorlijk steile afdaling met vele kuilen en gaten in de "weg". Hier hebben we Emma op een pony gezet omdat we nog een heel stuk moesten lopen naar de voet van de vulkaan over de asgrond. Onderaan de voet van de trap naar boven zijn we met z'n drietjes naar boven geklommen. Erg steil en de trap was niet overal compleet, net als de leuning ernaast. De treden lagen daarnaast vol met as, waardoor het een moeizame beklimming was. Maar het loonde zich: we konden de binnenkant van de Bromovulkaan goed bekijken en de zwaveldampen stegen op vanuit de binnenkant. Heerlijke rotte eierengeur! We zijn niet lang gebleven, want er waren geen omheiningen boven en dat was redelijk akelig met Emma. Volgens mij heb ik haar hand fijn geknepen, maar oke...

De busrit naar Kalibaru

Daarna zijn we weer met jeeps naar de kleine busjes gereden. Met de kleine busjes naar de grote bus en we hebben nog tot 18.00 uur 's avonds in de bus gezeten (met lunchen tussendoor). Het was dus al donker toen we aankwamen in Kalibaru. Volgens mensen die hier al waren geweest was dit erg jammer, want nu hadden we geen kans om Kalibaru overdag te zien. Daarnaast konden we 3 excursies niet doen, omdat we zo laat aankwamen. Vanwege de vermoeidheid zijn we hier weer om 19.30/20.00 uur naar bed gegaan.

De boottocht naar Bali

Om 7.00 uur moesten we alweer volledig klaar staan voor onze boottocht naar Bali. Om 9.30 uur hadden we de boot. Een vreemde boottocht, waarbij we enkele keren voor- en achteruit zijn gevaren en zo schuin zijn overgestoken. Dit was vanwege de sterke stroming. Na een heerlijke tocht (mede dankzij onze zeeziektabletjes) kwamen we aan op Bali om met een busrit van 2 uur uiteindelijk in Lovina te arriveren.

Lovina - Bali

Eindelijk RUST!!! In Lovina hebben we een heerlijk hotel, zeer rustig gelegen (5 km van Lovina centrum). Een mooie kamer met douche en bad, een hemelbed en een groot balkon. Mooie zwembaden direct aan de zee. Kijk, dit is vakantie!!! 's avonds hebben we bij het strand gegeten, tafeltjes op het strand met fakkels erbij, een uitgebreid buffet met muziek en Balinese danseressen, een cocktail erbij. Bali is echt anders dan Java. In Java zie je nog echt het Indonesische leven. Bali is volledig afhankelijk van het toerisme. Alles is erop gebaseerd om de toerist tevreden te stellen.

Heerlijk uitgeslapen vanmorgen, nu is Emma in het zwembad (pubers aan het suppen) en vanmiddag gaan we met dolfijnen zwemmen. Iets wat ik op mijn "to do" lijst heb staan. En wij genieten heerlijk in de stralende zon!!!!!

• 21 Juli 2012 - 08:01

Toine:

Het is weer even boeiend allemaal, mooie verslagen maken jullie. Geweldig hoe jullie zo'n reis voorbereiden en organiseren. Het is dat het ISO (Indonesch Symfonie Orkest) niet hoog genoteerd staat, anders ging er een (Leitmotiv)reis naar Indonesië. Heel veel plezier nog, groetjes Toine

Clasina

Op 28 juli 2014 gaat een lang gekoesterde wens voor ons in vervulling. Hoog op onze bucketlist stond een reis naar Het dak van de Wereld, gecombineerd met de hoogtepunten van China. dag 1 Amsterdam - Chengdu Vertrek van Schiphol voor uw vlucht naar Chengdu, waar u de volgende dag aan komt. dag 2 Chengdu Aankomst in Chengdu, een stad met mooie tempels en theehuizen, die bekend staat om zijn reuzenpanda's. De provincie Sichuan wordt bovendien geroemd om zijn heerlijke en pittige gerechten. Voordat u incheckt in het hotel gaat u genieten van een heerlijk kopje thee in een lokaal theehuis, dé plek om het dagelijks leven van de Chinezen te aanschouwen en bezoeken een plaatselijke markt. Vervolgens transfer naar uw hotel. dag 3 Chengdu - Emei berg Via een korte, maar mooie rit komt u bij Emeishan, één van de vier heilige, boeddhistische bergen van China. Velen zien deze plaats als de oorsprong van het taoïsme. De berg, met een hoogte van 3.099 meter, is vaak in een mysterieuze mist gehuld en er hangt een serene sfeer. Met een kabelbaan gaat u naar de Wannian tempel om vervolgens naar het 'Paviljoen van de Zuivere Klank' te wandelen. Hier weerkaatst het geluid van twee rivieren die samen komen. U overnacht op de berg in een verzorgd guesthouse bij de tempel. Onvergetelijke ervaring om 's morgens de gebeden van de monniken te horen en de zonsopgang te aanschouwen. dag 4 Emei berg - Chengdu Na het ontbijt gaat u met de kabelbaan terug naar beneden en vervolgt u de weg naar Leshan Bij Leshan brengt u een bezoek aan de Stenen boeddha, die aan de voet van de Lingyun heuvel ligt. Het is een gigantisch boeddhabeeld van wel 71 meter hoog, geheel uitgehakt uit de bergwand! De Boeddha is meer dan 1.200 jaar geleden gemaakt tijdens de Tang dynastie. U overnacht in Chengdu. dag 5 Chengdu - Lhasa U vliegt vandaag naar naar Tibet. De vluchttijd bedraagt ongeveer twee uur. De luchthaven ligt op circa 45 kilometer van de stad, u rijdt via een prachtige route naar Lhasa, hoofdstad van Tibet. U maakt een korte stadstour door het oude stadje, waarna u de rest van de dag vrij heeft om te acclimatiseren en te wennen aan de hoogte. Lhasa ligt op een hoogte van circa 3.700 meter dag 6 Lhasa Deze dag is ter vrije besteding. U kunt naar de kloostertuin van het Sera klooster gaan waar u het dagelijks debatteren bij woont van de monniken (optioneel). Ook kunt u een bezoek brengen aan het Nobulinka Zomerpaleis (optioneel). dag 7 Lhasa Vandaag krijgt u een uitgebreide stadstour. U bezoekt het Potala paleis dat hoog op de berg is gebouwd en uitkijkt over de stad. Vroeger was dit de residentie van de Dalai Lama. Dit enorme ommuurde complex wordt onderverdeeld in het witte en het rode paleis. Vervolgens naar de Jokhang tempel, waar pelgrims met de klok mee rondom de heilige gebedsmolens lopen. Net daarbuiten ligt de levendige Barkhor bazaar waar kooplui hun marktkraampjes met fel gekleurde sieraden, gebedsmolens en klankschalen aanprijzen. Een goede plek om een mooi souvenir voor thuis te vinden. dag 8 en 9 Lhasa Twee vrije dagen om rond te dwalen door deze fotogenieke plaats met zijn kleurrijke bevolking. U kunt een tocht maken naar het schitterende Yamdrok meer (optioneel). dag 10 en 11 Lhasa - Xi’an We laten dit fascinerende land achter ons om per trein verder te reizen naar Xi’an. U vertrekt in de ochtend van dag 10 om in de avond van dag 11 aan te komen in Xi'an. U beleeft een schitterende treinreis. Vroeger was dit de hoofdstad van vele Chinese dynastieën. Transfer naar uw hotel. dag 12 Xi'an Na het ontbijt brengt u een bezoek aan het wereldberoemde Terracotta Leger van Keizer Qin, één van de hoogtepunten tijdens deze reis. De 6.000 manshoge stenen soldaten en strijdagens hebben allemaal een ander gezicht en haardracht. Zij bewaakten samen met paarden het verborgen graf van Keizer Qin. Bij toeval werd deze plek in 1974 ontdekt door een boer. Nog steeds is men bezig met de opgravingen en is niet alles blootgelegd. In de middag bezoekt u per fiets de eeuwenoude stadsmuur en de kleurrijke Islamitische wijk, een fascinerende buurt met smalle straatjes en vele antiekwinkeltjes. dag 13 Xi’an - Beijing Per sneltrein naar Beijing. In Beijing kunt u in de middag optioneel de zomerresidentie van de keizer bezoeken, het Zomerpaleis, waarbij u tevens een boottocht maakt. dag 14 Beijing Vandaag maakt u een prachtige excursie naar één van de zeven wereldwonderen, de Grote Muur. Circa 85 kilometer ten noorden van Beijing ligt de beroemde Grote Muur, ruim 6.000 kilometer lang. Terecht wordt deze beschouwd als één van de wereldwonderen. U rijdt via een prachtige route door de bergen en wandelt een stukje over de slingerende muur. dag 15 Beijing Vandaag is ter vrije besteding. U kunt bijvoorbeeld de wereldberoemde Verboden Stad bezoeken, waar eeuwenlang de keizers van China regeerden. Behalve de honderden concubines en de hofhouding mocht geen sterveling de Stad betreden. Binnen de stadsmuren vindt u paleizen met troonzalen, bronzen leeuwen, vergulden draken, koperen wierookvaten en keizerlijke tuinen. Een wandeling door de Verboden Stad is absoluut één van de hoogtepunten van uw reis! Vervolgens bezoekt u de Tempel van de Hemel. De keizer kwam hier twee maal per jaar om te bidden en danken voor een goede oogst. Tevens bezoekt u tijdens deze excursie de levendige antiekwijk. ’s Avonds kunt u een acrobatische voorstelling bijwonen. Alle excursies op deze dag zijn optioneel. dag 16 Beijing - Amsterdam Transfer naar de luchthaven voor uw terugvlucht naar Nederland, waar u nog dezelfde dag aankomt

Actief sinds 19 Mei 2010