Reisbeschrijving Namibië, Botswana & Zambia - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Clasina Debets - WaarBenJij.nu Reisbeschrijving Namibië, Botswana & Zambia - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Clasina Debets - WaarBenJij.nu

Reisbeschrijving Namibië, Botswana & Zambia

Door: Clasina

Blijf op de hoogte en volg Clasina

18 Januari 2016 | Namibië, Windhoek

We zijn er weer uit! Het wordt deze indrukwekkende safarireis door Zuidelijk Afrika. Eind juli reizen we 22 dagen door de schitterende landen Namibië, Botswana en Zambia. Het leuke is dat er nog 5 meiden meereizen van Emma’s leeftijd. We kamperen met 3 persoonstenten in nationale parken, reizen met een safaritruck, slapen langs het water, bij een canyon en bij zandduinen. We slapen in een soort hut, hoog in de bomen en bezoeken het traditionele volk de ‘Himba’. Zij smeren hun haar, lichaam en leren omslagschorten in met een mengsel van rode aarde en dierlijk vet. Op zoek naar de big five en andere indrukwekkende dieren, varen in boomstammen en we eindigen bij de spectaculaire Victoriawatervallen, waar een helikoptervlucht over de watervallen hoog op onze bucketlist staat.

Leuk als jullie weer meereizen met ons!

Groetjes,

Patrick, Clasina & Emma

Windhoek en Sossusvlei
Dag 1 Vlucht Brussel - Windhoek
Dag 2 Aankomst in Windhoek
Dag 3 Windhoek - Sesriem
Dag 4 Sesriem - Sossusvlei - Sesriemcanyon - Solitaire

Na aankomst in Windhoek heb je de middag tot je beschikking om Windhoek te verkennen. Windhoek is niet groot en heeft een vriendelijke uitstraling. De invloed van het Duitse koloniale tijdperk is nog zichtbaar in de architectuur, de straatnamen en de ‘konditoreien’.

In onze safaritruck laten we de drukte van de ‘grote’ stad ver achter ons en rijden naar onze het plaatsje Sesriem. Hier slaan we voor het eerst onze tenten op. 's Middags bestaat de mogelijkheid om een wandeling te maken naar de Sesriem Canyon. Deze canyon ligt niet ver, ongeveer 4 kilometer, van onze accommodatie. Hij is ontstaan, doordat de Tsauchab-rivier in de loop van duizenden jaren een 30 meter diepe en 1 kilometer lange kloof in de rots heeft uitgesleten. In de wintermaanden staat er geen water in de canyon, zodat je veilig in de kloof kunt afdalen. In andere tijden van het jaar tref je hier een klein stroompje aan of een poel.

De volgende ochtend rijden we bij zonsopgang richting de in de omgeving liggende indrukwekkende Sossusvlei, een grote duinpan aan de rand van het Namib-Naukluftpark. Deze pan wordt omringd door 's werelds hoogste zandduinen. Het uitzicht op deze zandzee is met name 's avonds en 's morgens vroeg overweldigend. Het lijkt wel of de zandzee aan je voeten in het rode licht gloeit. Het kost veel inspanning om de 200 meter hoge duinen te beklimmen, maar het uitzicht op het onwezenlijke maanlandschap loont de moeite. Je hebt de gelegenheid om in de bizarre omgeving van Sossusvlei een wandeling te maken en te ontdekken hoe de dieren en de taaie plantjes dapper weerstand bieden aan de zware omstandigheden van de woestijn.

We kamperen nabij Solitaire, een plaatsje waar je bij de lokale bakker een heerlijk stuk appeltaart kunt eten. Tevens is hier nog altijd het enige benzinestation tussen Sossusvlei en Walvisbaai staat.
Swakopmund
Dag 5 Solitaire - Swakopmund
Dag 6 Swakopmund

Door de ruige natuur van het Namib-Naukluftpark rijden we via Walvis Bay naar Swakopmund. Walvis Bay is een havenstad en vlakbij is een grote flamingokolonie die een bezoek zeker waard is. Hoewel Swakopmund door de blanke inwoners van Namibië beschouwd wordt als een badplaats is het zeewater hier meestal ijzig koud. Wandelend over de brede Arnold Shad Promenade heb je meer kans om zeeleeuwen in zee te zien dan zwemmers.
Swakopmund is een bizar overblijfsel uit de Duits koloniale periode. Duitse straatnamen, Duitse bierstuben en vooral veel inwoners van Duitse afkomst geven aan deze plaats een speciale sfeer. We overnachten hier in een sfeervolle, centraal gelegen lodge. In het centrum van Swakopmund zijn enkele koloniale gebouwen te bewonderen, waarvan het voormalig treinstation zeker een aanrader is. 's Avonds kun je in enkele restaurants niet alleen goed wild eten, ook de 'bratwurst' ontbreekt vaak niet op de kaart. De volgende dag heb je de tijd om Swakopmund verder te verkennen of om deel te nemen aan (optionele) activiteiten als 'quadbiken' door de zandduinen of het spectaculaire 'sand-boarden'. Ook bestaat een mogelijkheid om een dolfijncruise te maken.

Khorixas en Kamanjab
Dag 7 Swakopmund - Cape Cross (bezoek zeerobbenkolonie – Brandberg)
Dag 8 Brandberg - Twyfelfontein
Dag 9 Twyfelfontein - Kamanjab

Een kaarsrechte weg voert ons de volgende dag Swakopmund uit. Even ten noorden van de stad wordt zout gewonnen en tot daar komen we nog wat verkeer tegen. We stoppen bij Cape Cross, de plek waar de Portugese zeevaarder Diego Cáo als eerste Europeaan voet op de Namibische kust zette. We nemen een kijkje bij het kruis dat hij hier oprichtte ter ere van de Portugese koning João I. Naast een historisch belangrijke plaats geniet Cape Cross bekendheid vanwege zijn grote kolonie zeerobben.

Dan hebben we de civilisatie echt achter ons gelaten en rijden langs één van de meest onbarmhartige kusten van Afrika; de Skeleton Coast. Deze 40 kilometer brede kuststrook vormt een buffer tussen de zee en het achtergelegen Kaokoland en de Damara. Het landschap is hier volkomen leeg en de enige oriëntatiepunten zijn de afstandspalen, waarop het aantal 'miles' vanaf Swakopmund staat. In deze kuststrook liggen gravel- en zandvlakten waar per jaar niet meer dan drie centimeter regen valt. We verblijven een nacht in de omgeving van Brandberg die vooral bekend geworden is door de White Lady: een bijzondere rotstekening waarvan sommige onderdelen nergens anders in Namibië voorkomen.

De volgende dag rijden we verder naar Kamanjab. Dat ligt in het afgelegen Kaokoland, het leefgebied van de nog traditioneel levende Himba. De Himba zijn vooral bekend, omdat zij hun haar, lichaam en leren omslagschorten insmeren met een mengsel van rode aarde en dierlijk vet. Schijnbaar onaangetast door westerse invloeden houden zij trots vast aan hun traditionele nomadische wijze van leven. Iedere familie woont in een kraal waarbinnen verschillende hutten worden gebouwd van een geraamte van takken afgesmeerd met mest. Op zoek naar goede weidegronden voor hun vee worden deze nederzettingen soms tijdelijk verlaten of wordt er veelvuldig verhuisd. We reizen verder naar het beroemde Etosha Nationaal Park.

Etosha Nationaal Park
Dag 10 Kamanjab - Etosha Nationaal Park
Dag 11 Etosha NP

Etosha is ongetwijfeld één van de beste wildparken in zuidelijk Afrika. Gedurende twee dagen nemen we hier de tijd om met onze truck op zoek te gaan naar het grote wild. De naam Etosha betekent letterlijk 'grote witte plek’ van droog water. Deze naam verwijst naar de uitgestrekte, oogverblindende zoutpan die een groot deel van het park beslaat. Slechts enkele dagen per jaar vind je hier een klein laagje water, waar flamingo's en andere watervogels op af komen. Het meeste grof wild houdt zich echter op in de aangrenzende graslanden en mopane-bosjes. Hier zullen we dan ook de kuddes zebra's en gnoes aantreffen. Meer inspanning vergt het opsporen van de zeldzame zwarte neushoorn en de zwartkop-impala. Bij Okaukuejo kun je ook plaatsnemen bij een drinkwaterplaats, die 's nachts verlicht is. Van verre zie je hier kuddes olifanten aankomen om hun dorst te lessen.

Tsintsabis, Rundu en DivunduDag 12 Etosha NP - Tsintsabis
Dag 13 Tsintsabis - Rundu
Dag 14 Rundu - Divundu

Van Etosha rijden naar Tsintsabis. De campsite beschikt over een platform, een zgn. ‘treesleeper’, waar je met een aantal mensen kunt overnachten. Je slaapt hoog in de bomen, een bijzondere ‘bush’ ervaring! De accommodatie maakt deel uit van een project dat de Bosjesmannen ofwel San-gemeenschap ondersteunt. ’s Avonds maken we kennis met de Damara stam terwijl zij hun zang- en danskunsten vertonen.

De reis gaat verder richting Rundu, gelegen aan de oevers van de Okavango-rivier. Onze lodge bestaat uit traditionele huisjes en er is een mooie tuin. In Divundu kun je s' middags een facultatieve boottocht maken op de rivier. Een facultatieve gamedrive in het Mahango National Park behoort ook tot de mogelijkheden. Het is hier overigens de plek om mooi houtsnijwerk of leuke gebruiksvoorwerpen te kopen van de San, de Bosjesmannen. De volgende ochtend gaan we op weg naar Botswana.
Okavangodelta
Dag 15 Divundu - Maun/Okavangodelta
Dag 16 Maun/Okavangodelta

Maun vormt de uitvalsbasis voor ons bezoek aan de Okavangodelta. Maun zelf is een snel groeiende stad waaraan een doorgaande weg in rap tempo benzinestations en banken gebouwd worden. Wij doen hier in een supermarkt inkopen voor ons tweedaags verblijf op de campsite nabij de delta. De Okavangodelta is het restant van de Okavango-rivier die haar weg naar zee belemmerd zag en door de hitte van de Kalahari-woestijn werd opgeslokt. Op die plek ontstond een uniek natuurgebied, dat we verkennen met kano's van uitgeholde boomstammen.

Deze zogenaamde mokoro’s verschaffen ons uitstekend toegang tot dit doolhof van waterwegen. Je hoeft niet zelf te bomen, dat doen lokaal ingehuurde vissers. Behendig loodsen zij je door de met lelies en papyrus begroeide stroompjes en wijzen op de vele nijlpaarden. Indien mogelijk leggen we onderweg aan bij een of twee eilandjes om op zoek te gaan naar wild, zoals olifanten en buffels of de schuwe rode lechwe. De Okavango is bovendien een waar vogelparadijs en je hoort zeker de indringende roep van de vele visarenden. Indien de waterstand van de delta het toelaat, staat er een bezoek aan een krokodillenfarm op het programma. In Maun kun je nog een kijkje nemen in het plaatsje zelf of deelnemen aan een optionele rondvlucht boven de delta.
Chobe Nationaal Park en Victoriawatervallen
Dag 17 Maun - Gweta
Dag 18 Gweta - Chobe NP
Dag 19 Chobe NP - Livingstone/Victoriawatervallen
Dag 20 Victoriawatervallen
Dag 21 Vlucht Livingstone - Johannesburg, vertrek naar Brussel
Dag 22 Aankomst Brussel

Vervolgens rijden naar Gweta waar onze lodge wordt omringd door baobab bomen van duizenden jaren oud en ligt temidden van een enorme zoutvlaktes die de overblijfselen vormen van een gigantische binnenzee die er ooit lag

Chobe nationaal park is vooral bekend van beroemde natuurfilms, die hier gemaakt werden in opdracht van de National Geograpic Society. Met name de film Eternal Enemies, die verhaalt over de eeuwige strijd tussen leeuwen en hyena’s, geniet internationale faam. Het park kent een enorme verscheidenheid aan wild en is vooral bekend om zijn enorme olifantenpopulatie. In het Chobe Nationaal Park maken we een mooie boottocht op de rivier. Die biedt je de gelegenheid om het wild, dat aan de oevers komt, te observeren en te fotograferen. Olifanten, neushoorns, krokodillen en verschillende vogels zijn hier te spotten.

We rijden vanuit Chobe Nationaal Park naar Livingstone, de uitvalsbasis voor de Victoriawatervallen. 's Middags ben je al in de gelegenheid om letterlijk in de voetsporen van David Livingstone te treden door een kijkje te gaan nemen bij deze grootste watervallen van het Afrikaanse continent. Het lawaai van het vallende water is oorverdovend. Niet voor niets staat de waterval lokaal bekend als Mosi-oa-Tunya, 'de rook die dondert'. Wie wil kan hier een riviersafari maken op de Zambezi rivier. Om een goed beeld van de watervallen te krijgen kun je hier ook een rondvlucht per helicopter maken, de 'Flight of the Angels'. Ook rijdt er een ouderwetse stoomtrein naar de brug bij de watervallen. We overnachten in een zeer comfortabel hotel dat voorzien is van een mooi zwembad en restaurant. De kamers zijn voorzien van airconditioning. Op de luchthaven van Livingstone stappen we op de vlucht naar Johannesburg, van waaruit we via Londen terugvliegen naar Brussel.

Clasina

Op 28 juli 2014 gaat een lang gekoesterde wens voor ons in vervulling. Hoog op onze bucketlist stond een reis naar Het dak van de Wereld, gecombineerd met de hoogtepunten van China. dag 1 Amsterdam - Chengdu Vertrek van Schiphol voor uw vlucht naar Chengdu, waar u de volgende dag aan komt. dag 2 Chengdu Aankomst in Chengdu, een stad met mooie tempels en theehuizen, die bekend staat om zijn reuzenpanda's. De provincie Sichuan wordt bovendien geroemd om zijn heerlijke en pittige gerechten. Voordat u incheckt in het hotel gaat u genieten van een heerlijk kopje thee in een lokaal theehuis, dé plek om het dagelijks leven van de Chinezen te aanschouwen en bezoeken een plaatselijke markt. Vervolgens transfer naar uw hotel. dag 3 Chengdu - Emei berg Via een korte, maar mooie rit komt u bij Emeishan, één van de vier heilige, boeddhistische bergen van China. Velen zien deze plaats als de oorsprong van het taoïsme. De berg, met een hoogte van 3.099 meter, is vaak in een mysterieuze mist gehuld en er hangt een serene sfeer. Met een kabelbaan gaat u naar de Wannian tempel om vervolgens naar het 'Paviljoen van de Zuivere Klank' te wandelen. Hier weerkaatst het geluid van twee rivieren die samen komen. U overnacht op de berg in een verzorgd guesthouse bij de tempel. Onvergetelijke ervaring om 's morgens de gebeden van de monniken te horen en de zonsopgang te aanschouwen. dag 4 Emei berg - Chengdu Na het ontbijt gaat u met de kabelbaan terug naar beneden en vervolgt u de weg naar Leshan Bij Leshan brengt u een bezoek aan de Stenen boeddha, die aan de voet van de Lingyun heuvel ligt. Het is een gigantisch boeddhabeeld van wel 71 meter hoog, geheel uitgehakt uit de bergwand! De Boeddha is meer dan 1.200 jaar geleden gemaakt tijdens de Tang dynastie. U overnacht in Chengdu. dag 5 Chengdu - Lhasa U vliegt vandaag naar naar Tibet. De vluchttijd bedraagt ongeveer twee uur. De luchthaven ligt op circa 45 kilometer van de stad, u rijdt via een prachtige route naar Lhasa, hoofdstad van Tibet. U maakt een korte stadstour door het oude stadje, waarna u de rest van de dag vrij heeft om te acclimatiseren en te wennen aan de hoogte. Lhasa ligt op een hoogte van circa 3.700 meter dag 6 Lhasa Deze dag is ter vrije besteding. U kunt naar de kloostertuin van het Sera klooster gaan waar u het dagelijks debatteren bij woont van de monniken (optioneel). Ook kunt u een bezoek brengen aan het Nobulinka Zomerpaleis (optioneel). dag 7 Lhasa Vandaag krijgt u een uitgebreide stadstour. U bezoekt het Potala paleis dat hoog op de berg is gebouwd en uitkijkt over de stad. Vroeger was dit de residentie van de Dalai Lama. Dit enorme ommuurde complex wordt onderverdeeld in het witte en het rode paleis. Vervolgens naar de Jokhang tempel, waar pelgrims met de klok mee rondom de heilige gebedsmolens lopen. Net daarbuiten ligt de levendige Barkhor bazaar waar kooplui hun marktkraampjes met fel gekleurde sieraden, gebedsmolens en klankschalen aanprijzen. Een goede plek om een mooi souvenir voor thuis te vinden. dag 8 en 9 Lhasa Twee vrije dagen om rond te dwalen door deze fotogenieke plaats met zijn kleurrijke bevolking. U kunt een tocht maken naar het schitterende Yamdrok meer (optioneel). dag 10 en 11 Lhasa - Xi’an We laten dit fascinerende land achter ons om per trein verder te reizen naar Xi’an. U vertrekt in de ochtend van dag 10 om in de avond van dag 11 aan te komen in Xi'an. U beleeft een schitterende treinreis. Vroeger was dit de hoofdstad van vele Chinese dynastieën. Transfer naar uw hotel. dag 12 Xi'an Na het ontbijt brengt u een bezoek aan het wereldberoemde Terracotta Leger van Keizer Qin, één van de hoogtepunten tijdens deze reis. De 6.000 manshoge stenen soldaten en strijdagens hebben allemaal een ander gezicht en haardracht. Zij bewaakten samen met paarden het verborgen graf van Keizer Qin. Bij toeval werd deze plek in 1974 ontdekt door een boer. Nog steeds is men bezig met de opgravingen en is niet alles blootgelegd. In de middag bezoekt u per fiets de eeuwenoude stadsmuur en de kleurrijke Islamitische wijk, een fascinerende buurt met smalle straatjes en vele antiekwinkeltjes. dag 13 Xi’an - Beijing Per sneltrein naar Beijing. In Beijing kunt u in de middag optioneel de zomerresidentie van de keizer bezoeken, het Zomerpaleis, waarbij u tevens een boottocht maakt. dag 14 Beijing Vandaag maakt u een prachtige excursie naar één van de zeven wereldwonderen, de Grote Muur. Circa 85 kilometer ten noorden van Beijing ligt de beroemde Grote Muur, ruim 6.000 kilometer lang. Terecht wordt deze beschouwd als één van de wereldwonderen. U rijdt via een prachtige route door de bergen en wandelt een stukje over de slingerende muur. dag 15 Beijing Vandaag is ter vrije besteding. U kunt bijvoorbeeld de wereldberoemde Verboden Stad bezoeken, waar eeuwenlang de keizers van China regeerden. Behalve de honderden concubines en de hofhouding mocht geen sterveling de Stad betreden. Binnen de stadsmuren vindt u paleizen met troonzalen, bronzen leeuwen, vergulden draken, koperen wierookvaten en keizerlijke tuinen. Een wandeling door de Verboden Stad is absoluut één van de hoogtepunten van uw reis! Vervolgens bezoekt u de Tempel van de Hemel. De keizer kwam hier twee maal per jaar om te bidden en danken voor een goede oogst. Tevens bezoekt u tijdens deze excursie de levendige antiekwijk. ’s Avonds kunt u een acrobatische voorstelling bijwonen. Alle excursies op deze dag zijn optioneel. dag 16 Beijing - Amsterdam Transfer naar de luchthaven voor uw terugvlucht naar Nederland, waar u nog dezelfde dag aankomt

Actief sinds 19 Mei 2010