Machu Picchu, Cusco en Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Clasina Debets - WaarBenJij.nu Machu Picchu, Cusco en Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Clasina Debets - WaarBenJij.nu

Machu Picchu, Cusco en Lima

Door: quaedvliegjes

Blijf op de hoogte en volg Clasina

01 Juli 2011 | Peru, Lima

Beste medereizigers,

We hebben HET gezien: de Machu Picchu. Het was in 1 woord: adembenemend.

Allereerst een onvergetelijke treinreis er naar toe met onderweg: de Urubamba rivier waar we langs reden, besneeuwde bergtoppen, tunnels en nog meer archeologische gebieden langs de route. Daarnaast natuurlijk het dagelijkse boerenleven in de dorpjes langs de rivier en het startpunt v.d. incatrail (5 dagen, 4 nachten). Het hotel in Aguas Calientes, het plaatsje onderaan de Machu Picchu was niet echt geweldig, een vochtige kamer, waarbij zelfs de dekens klam waren v.h. vocht. Hotel El MaPi zag er beter uit, was pas een jaar open, maar had helaas geen plaats meer, dus dan toch maar bij Gringo Bill's. Hier liep een naakthond rond met alleen een plukje haar op haar hoofd, genaamd Bea. Ze had een jongingpakje aan met een rugnummer erop. Ook hiervan volgen de beelden......

's Morgens om 5.30 uur stonden we bij de bus te wachten, samen met honderden anderen, maar er gingen telkens 2 bussen met elk 30 mensen, dus het ging redelijk snel. Na een half uurtje waren we aan de beurt. Nog een 25 minuten een slingerweg omhoog en toen weer aansluiten in de rij om binnen te komen. We wilden graag een engelse gids hebben en zagen een intelligent ogende man staan, die we hebben gevraagd en inderdaad: hij sprak heel goed engels, iets wat hier vaak ver te zoeken is. Hij heeft ons 2 uur een geweldige prive rondleiding gegeven door de Machu Picchu met al haar tempels en astrologische bebouwing. Wat waren die inka's slim! Daarna zijn we helemaal naar boven gelopen om het welbekende plaatje v.d. Machu Picchu. Hier hebben we gezien hoe de ochtendmist wegtrok voor de berg: de Wayna Picchu, de berg die altijd te zien is op de meeste afbeeldingen. Er mogen maar 500 mensen per dag de Wayna Picchu beklimmen, maar aangezien dat een gevaarlijke klim is van een uur, hebben wij dit niet gedaan met Emma.

's Middags zijn we naar de Aguas Calientes (oftewel warmwaterbaden) in Aguas Calientes geweest, 10 minuten lopen van ons vochtige hol. Warmwaterbaden die naar zwavel roken en waarvan onze zwemkleding bruin was na afloop, maar heerlijk warm water. Emma heeft haar zwembandjes hier nog uitgeleend aan een jongetje van 5 jaar. Iets dat men hier helemaal niet kent. Als we niet nog een hotel hadden met een zwembad, hadden we dat jongetje de bandjes gegeven.

's Avonds hebben we gegeten in een supergezellig restaurant, waar ze een open haard hadden in de vorm van een wereldbol, waar het gezellig ingericht was, de bediening vriendelijk en het eten overheerlijk. Na het eten begon het te regenen en het is niet meer droog geworden tot we in de trein zaten, de middag daarop. Toch hebben we ons geamuseerd in het gezellige toeristendorpje met lekker eten en gezellige muzikanten. De treinreis was enigszins anders dan de heenreis. We kregen een hapje te eten onderweg en op een gegeven moment kwam er een soort danser/carnavalist met een pak aan en een masker met lange haren optreden, daarna begon er een hele modeshow in de coupé met alpacakleding en opzwepende muziek. Een paar vrouwen werden uitgenodigd om mee te dansen in de coupe. Vreemd ritje dus, maar wel gezellig. We stegen ondertussen van 2400 meter naar 3400 meter.

In cusco aangekomen werden we met een taxi teruggebracht naar Casa Andina San Blas en onderweg was het behoorlijk druk op het grote plein. De feestdag Corpus Christi werd gevierd, die avond en de ochtend erna. Veel muziek en dans èn literflessen bier. 's Avonds zijn we om de beurt gaan kijken naar de festiviteiten en 's morgens ben ik nog even alleen geweest. Erg gezellig om mee te maken.

Vandaag zijn we van Cusco naar Lima gevlogen met de nodige vertraging vanwege de regen. Het is maar goed dat de vakantie voorbij is. We hebben al die tijd prachtig weer gehad. Nu zijn we in ons vliegveldhotel, dat met een loopbrug verbonden is met het vliegveld. Morgenvroeg om 7.30 uur vertrekt ons vliegveld. We hebben hier zekfs nog even binnen gezwommen en zijn naar de sauna geweest. Heerlijk ontspannen dus!

Op 3 juli om 11.00 uur komen we aan in Brussel met vluchtnummer BA392 (dit voor de ophaalopa's).

Bedankt voor het meereizen, meegenieten en meelachen en tot de komende week!

De Quaedvliegjes

Wist je dat:

- vanwege de hoogte je meer gasbollekes in je buik hebt
- wij een schetenwedstrijd hebben gehouden en papa deze heeft gewonnen
- Emma in Arequipa last had van wat buikpijn vanwege die gasbollekes
- het personeel van het hotel een ambulance heeft gebeld hiervoor
- de ambulancearts met een gereedschapskist als dokterskoffer aan kwam en dat hij moest lachen toen hij op de buik van Emma klopte
- de arts zei: her belly is just like a drum
- paarden altijd stil gaan staan als ze moeten poepen
- het paard van Emma en mij ook moest poepen, stil ging staan en ik dit niet in de gaten had, dus ik maar tegen dat paard roepen: vamos, vamos!
- Emma ook op een ezeltje heeft gereden
- ons toilet verstopt zat op de laatste locatie
- de vieze was hier ook ècht vies is
- alles ongelofelijk stoffig is in Peru omdat het niet regent
- iedereen in Peru taxi rijdt
- niemand stopt als je over het zebrapad loopt
- Emma in quenchataal (de incataal) 'nee' betekent
- Emma erg populair is en ze haar op een prinses vinden lijken, mede vanwege haar blauwe ogen
- we tot nu toe 2 Nederlanders hebben getroffen gedurende 2,5 week
- ons hotelstraatje in Cusco zo smal was dat er net 1 auto doorheen kon
- de stoep in datzelfde straatje 2 schoenen naast elkaar breed was
- we telkens moesten stoppen met dit straatje omhoog lopen en dwars moesten gaan staan, als er een auto langs reed, omdat je anders geraakt werd door een autospiegel
tijdens onze reis
- we het nummer 'el condor passa' in meer dan 86 verschillende versies hebben gehoord
- als we 'm nogmaals live horen, we in staat zijn om de panfluit van de betreffende muzikant over te breken of we hem de keuze laten deze zelf op te eten
- als we in een melige bui zijn, we 'm zelf neuriën of fluiten

• 02 Juli 2011 - 20:11

Bart Hermans:

Dat papa gewonnen heeft met de schetenwedstrijd verbaast mij niet, die oefent het hele jaar al op het werk!!!

Goede terugreis!!

Cabanaconde

16 Juni 2011

Nazca en Arequipa
Clasina

Op 28 juli 2014 gaat een lang gekoesterde wens voor ons in vervulling. Hoog op onze bucketlist stond een reis naar Het dak van de Wereld, gecombineerd met de hoogtepunten van China. dag 1 Amsterdam - Chengdu Vertrek van Schiphol voor uw vlucht naar Chengdu, waar u de volgende dag aan komt. dag 2 Chengdu Aankomst in Chengdu, een stad met mooie tempels en theehuizen, die bekend staat om zijn reuzenpanda's. De provincie Sichuan wordt bovendien geroemd om zijn heerlijke en pittige gerechten. Voordat u incheckt in het hotel gaat u genieten van een heerlijk kopje thee in een lokaal theehuis, dé plek om het dagelijks leven van de Chinezen te aanschouwen en bezoeken een plaatselijke markt. Vervolgens transfer naar uw hotel. dag 3 Chengdu - Emei berg Via een korte, maar mooie rit komt u bij Emeishan, één van de vier heilige, boeddhistische bergen van China. Velen zien deze plaats als de oorsprong van het taoïsme. De berg, met een hoogte van 3.099 meter, is vaak in een mysterieuze mist gehuld en er hangt een serene sfeer. Met een kabelbaan gaat u naar de Wannian tempel om vervolgens naar het 'Paviljoen van de Zuivere Klank' te wandelen. Hier weerkaatst het geluid van twee rivieren die samen komen. U overnacht op de berg in een verzorgd guesthouse bij de tempel. Onvergetelijke ervaring om 's morgens de gebeden van de monniken te horen en de zonsopgang te aanschouwen. dag 4 Emei berg - Chengdu Na het ontbijt gaat u met de kabelbaan terug naar beneden en vervolgt u de weg naar Leshan Bij Leshan brengt u een bezoek aan de Stenen boeddha, die aan de voet van de Lingyun heuvel ligt. Het is een gigantisch boeddhabeeld van wel 71 meter hoog, geheel uitgehakt uit de bergwand! De Boeddha is meer dan 1.200 jaar geleden gemaakt tijdens de Tang dynastie. U overnacht in Chengdu. dag 5 Chengdu - Lhasa U vliegt vandaag naar naar Tibet. De vluchttijd bedraagt ongeveer twee uur. De luchthaven ligt op circa 45 kilometer van de stad, u rijdt via een prachtige route naar Lhasa, hoofdstad van Tibet. U maakt een korte stadstour door het oude stadje, waarna u de rest van de dag vrij heeft om te acclimatiseren en te wennen aan de hoogte. Lhasa ligt op een hoogte van circa 3.700 meter dag 6 Lhasa Deze dag is ter vrije besteding. U kunt naar de kloostertuin van het Sera klooster gaan waar u het dagelijks debatteren bij woont van de monniken (optioneel). Ook kunt u een bezoek brengen aan het Nobulinka Zomerpaleis (optioneel). dag 7 Lhasa Vandaag krijgt u een uitgebreide stadstour. U bezoekt het Potala paleis dat hoog op de berg is gebouwd en uitkijkt over de stad. Vroeger was dit de residentie van de Dalai Lama. Dit enorme ommuurde complex wordt onderverdeeld in het witte en het rode paleis. Vervolgens naar de Jokhang tempel, waar pelgrims met de klok mee rondom de heilige gebedsmolens lopen. Net daarbuiten ligt de levendige Barkhor bazaar waar kooplui hun marktkraampjes met fel gekleurde sieraden, gebedsmolens en klankschalen aanprijzen. Een goede plek om een mooi souvenir voor thuis te vinden. dag 8 en 9 Lhasa Twee vrije dagen om rond te dwalen door deze fotogenieke plaats met zijn kleurrijke bevolking. U kunt een tocht maken naar het schitterende Yamdrok meer (optioneel). dag 10 en 11 Lhasa - Xi’an We laten dit fascinerende land achter ons om per trein verder te reizen naar Xi’an. U vertrekt in de ochtend van dag 10 om in de avond van dag 11 aan te komen in Xi'an. U beleeft een schitterende treinreis. Vroeger was dit de hoofdstad van vele Chinese dynastieën. Transfer naar uw hotel. dag 12 Xi'an Na het ontbijt brengt u een bezoek aan het wereldberoemde Terracotta Leger van Keizer Qin, één van de hoogtepunten tijdens deze reis. De 6.000 manshoge stenen soldaten en strijdagens hebben allemaal een ander gezicht en haardracht. Zij bewaakten samen met paarden het verborgen graf van Keizer Qin. Bij toeval werd deze plek in 1974 ontdekt door een boer. Nog steeds is men bezig met de opgravingen en is niet alles blootgelegd. In de middag bezoekt u per fiets de eeuwenoude stadsmuur en de kleurrijke Islamitische wijk, een fascinerende buurt met smalle straatjes en vele antiekwinkeltjes. dag 13 Xi’an - Beijing Per sneltrein naar Beijing. In Beijing kunt u in de middag optioneel de zomerresidentie van de keizer bezoeken, het Zomerpaleis, waarbij u tevens een boottocht maakt. dag 14 Beijing Vandaag maakt u een prachtige excursie naar één van de zeven wereldwonderen, de Grote Muur. Circa 85 kilometer ten noorden van Beijing ligt de beroemde Grote Muur, ruim 6.000 kilometer lang. Terecht wordt deze beschouwd als één van de wereldwonderen. U rijdt via een prachtige route door de bergen en wandelt een stukje over de slingerende muur. dag 15 Beijing Vandaag is ter vrije besteding. U kunt bijvoorbeeld de wereldberoemde Verboden Stad bezoeken, waar eeuwenlang de keizers van China regeerden. Behalve de honderden concubines en de hofhouding mocht geen sterveling de Stad betreden. Binnen de stadsmuren vindt u paleizen met troonzalen, bronzen leeuwen, vergulden draken, koperen wierookvaten en keizerlijke tuinen. Een wandeling door de Verboden Stad is absoluut één van de hoogtepunten van uw reis! Vervolgens bezoekt u de Tempel van de Hemel. De keizer kwam hier twee maal per jaar om te bidden en danken voor een goede oogst. Tevens bezoekt u tijdens deze excursie de levendige antiekwijk. ’s Avonds kunt u een acrobatische voorstelling bijwonen. Alle excursies op deze dag zijn optioneel. dag 16 Beijing - Amsterdam Transfer naar de luchthaven voor uw terugvlucht naar Nederland, waar u nog dezelfde dag aankomt

Actief sinds 19 Mei 2010