Cabanaconde - Reisverslag uit Cabanaconde, Peru van Clasina Debets - WaarBenJij.nu Cabanaconde - Reisverslag uit Cabanaconde, Peru van Clasina Debets - WaarBenJij.nu

Cabanaconde

Door: quaedvliegjes

Blijf op de hoogte en volg Clasina

23 Juni 2011 | Peru, Cabanaconde

20 juni

Buenos diaz, vanuit het Middeleeuwse dorpje Cabanaconde het volgende reisverslag.

Inmiddels hebben we in Arequipa alle belangrijke bezienswaardigheden bekeken: santa catalina klooster, ijsmummie juanita (wat overigens geweldig mooi was) plaza des armas, sightseeing tour door Arequipa met bezoek aan natuurlijke uitzichtpunten, lama's enz.

Over die lama's moet ik even wat kwijt. We keken dus met die hele groep sightseeingmensen (lekker toeristisch) naar die lama's, toen zo'n Duitse vrouw ineens zei: Die sieht ja aus wie eine Teppich, waarop die lama haar vol in het gezicht spuugde. Alsof dat beest Duits verstond. Het leuke was dat ik op dat moment aan het filmen was. Beelden volgen nog...

Gisteren zijn we gaan stijgen, stijgen en nog eens stijgen naar de Colca vallei. Door een nationaal park met lama's, vicuna's, alpaca's. Prachtig! Op 4820 meter hebben we mutsen en een dik lamavest gekocht en op 4910 meter hebben we een geweldig moment gehad. Het lijkt of je in de hemel bent. Prachtige vergezichten en ...weinig zuurstof, langzaam bewegen enz. Daarna zijn we doorgereden naar Chivay, het toegangsplaatsje van de Colcavallei. Van hieruit zijn we langs diverse kleine Middeleeuwse dorpjes, waar de tijd heeft stilgestaan, naar Cabanaconde gereden. Onderweg bij diverse miradors (uitzichtspunten) gestopt. Ook bij de cruz del condor, het punt waar condors met een spanweidte van 3 meter overvliegen. Hier zie je de diepe en lange kloof goed. We zijn na een tijdje weggerend (ik kan zeggen dat dat op deze hoogte niet echt goed gaat), omdat er een soort steekvliegen om ons heen zaten met een angel van 2cm. Omdat we vroeg vertrokken waren, kwamen we lekker op tijd aan in Cabanaconde. Huisjes met golfplaten, alles schots en scheef, maar prachtig! Aardige mensen die ons gringo's noemen (buitenlanders), een dorp midden in de Andes op 3287 meter hoogte, mensen die met maisstengels bepakte ezels van het land afkomen, een afgekloven dierschedel in een van de straatjes, varkentjes, zwerfhonden, paarden en kinderen met een prachtige uitstraling met de meest vieze en afgesleten kleertjes. Je blijft je ogen uitkijken.

De helft van de mensen krijgt last van hoogteziekte en Emma en Patrick merken er niks van, maar ik heb me gisteren beroerd gevoeld: hoofdpijn, duizelig, misselijk met braakneigingen, hartkloppingen met ritmestoornissen, dus gisteravond toen de rest lag te slapen een paar koppen cocathee gedronken en toch maar een tablet tegen hooteziekte genomen. Cocathee en bijten op cocabladeren schijnt goed te helpen tegen hoogteziekte. Vanmorgen heb ik nog een tablet genomen, maar nu gaat het weer prima. Rustig bewegen. Patrick wilde al hoofd, schouders, knie en teen met me gaan doen in een rap tempo, maar die sla ik deze keer maar over.

Inmiddels gaat het weer prima met me en we zitten momenteel (22 juni) in Chivay op ruim 3600 meter. Mijn lichaam is gewend aan de hoogte, maar we moeten bewegen in slowmotion (Emma kan dat heeeeel goed). De rit van Cabanaconde tot Chivay duurde maar 2,5 uur, dus we waren er zo. Wel door elkaar gerammeld over de onverharde weg, maar ook dat hoort erbij. Tijdens de rit richting Chivay zijn we nogmaals gestopt bij de Cruz del Condor, waar we een stuk of 5 condors hebben zien vliegen, oftewel zweven. Wat een geweldige vogels zijn dat toch. Patrick heeft een prachtige foto gemaakt, waar je goed ziet dat een condor de vleugel wat kapot heeft.

We zitten weer in een hotel van de Casa Andina keten, die vele hotels hebben aangepast aan de stijl van de omgeving. Een echte aanrader. Goede service, mooie kamers, lekker schoon, vriendelijk, kortom: alles wat een vakantie tot een vakantie maakt.

Over een kwartiertje (het is hier 19.45 uur) ga ik naar het Observatorium om de sterrenhemel te bekijken. Morgenvroeg gaan Emma en ik paardrijden en na haar middagdutje willen we nog naar thermale mineraalbaden hier in de buurt.

Overdag is het overigens korte mouwen en korte broeken weer en ´s avonds is het lange mouwen met 2 jassen aan weer, maar er is tot nu toe nog geen druppel regen gevallen tijdens de hele vakantie. Op sommige plekken (zoals bij de Nazcalijnen) regent het nooit. In Arequipa vinden er overigens 10 keer per dag aardbevingen plaats, maar we hebben er nog niks van gevoeld. In de hotels zijn veilige zones aangegeven met bordjes, waar je moet gaan staan als er een aardbeving is.

Overigens zijn we 6 keer aangehouden door de politie tot nu toe, maar we hebben nog geen cent hoeven te betalen. Gewoon van de domme houden werkt het beste (en dat kunnen we ook heel goed).

Foto´s volgen nog....

Veel liefs,

Keizer Cusco en zijn gevolg

• 24 Juni 2011 - 19:38

De Sjteinskes:

Wij zijn teruggekeerd van een heerlijke vakantie op Tenerife en hebben zowat meteen gebeld met 'de mam en pap' in de Knolwei, want we waren toch wel een beetje ongerust geworden over jullie ('radiostilte').
    We begrepen dat schrijftalent Clasina even geveld was door de hoogte, maar dat verder alles prima was. En 's avonds lazen we gelukkig ook jullie uitgebreide verslag.
    Wij rillen hier in Sjummert van de regenbuien en kou (waren meer dan 30 gr gewend...)
    Onze laatste vakantiedag zit erop hier, maandag wordt het eindelijk warm en mogen wij weer werken ;-(
    Blijf genieten van jullie prachtige en ongetwijfeld adembenemende reis !
    liefs van ons drietjes

Cabanaconde

16 Juni 2011

Nazca en Arequipa
Clasina

Op 28 juli 2014 gaat een lang gekoesterde wens voor ons in vervulling. Hoog op onze bucketlist stond een reis naar Het dak van de Wereld, gecombineerd met de hoogtepunten van China. dag 1 Amsterdam - Chengdu Vertrek van Schiphol voor uw vlucht naar Chengdu, waar u de volgende dag aan komt. dag 2 Chengdu Aankomst in Chengdu, een stad met mooie tempels en theehuizen, die bekend staat om zijn reuzenpanda's. De provincie Sichuan wordt bovendien geroemd om zijn heerlijke en pittige gerechten. Voordat u incheckt in het hotel gaat u genieten van een heerlijk kopje thee in een lokaal theehuis, dé plek om het dagelijks leven van de Chinezen te aanschouwen en bezoeken een plaatselijke markt. Vervolgens transfer naar uw hotel. dag 3 Chengdu - Emei berg Via een korte, maar mooie rit komt u bij Emeishan, één van de vier heilige, boeddhistische bergen van China. Velen zien deze plaats als de oorsprong van het taoïsme. De berg, met een hoogte van 3.099 meter, is vaak in een mysterieuze mist gehuld en er hangt een serene sfeer. Met een kabelbaan gaat u naar de Wannian tempel om vervolgens naar het 'Paviljoen van de Zuivere Klank' te wandelen. Hier weerkaatst het geluid van twee rivieren die samen komen. U overnacht op de berg in een verzorgd guesthouse bij de tempel. Onvergetelijke ervaring om 's morgens de gebeden van de monniken te horen en de zonsopgang te aanschouwen. dag 4 Emei berg - Chengdu Na het ontbijt gaat u met de kabelbaan terug naar beneden en vervolgt u de weg naar Leshan Bij Leshan brengt u een bezoek aan de Stenen boeddha, die aan de voet van de Lingyun heuvel ligt. Het is een gigantisch boeddhabeeld van wel 71 meter hoog, geheel uitgehakt uit de bergwand! De Boeddha is meer dan 1.200 jaar geleden gemaakt tijdens de Tang dynastie. U overnacht in Chengdu. dag 5 Chengdu - Lhasa U vliegt vandaag naar naar Tibet. De vluchttijd bedraagt ongeveer twee uur. De luchthaven ligt op circa 45 kilometer van de stad, u rijdt via een prachtige route naar Lhasa, hoofdstad van Tibet. U maakt een korte stadstour door het oude stadje, waarna u de rest van de dag vrij heeft om te acclimatiseren en te wennen aan de hoogte. Lhasa ligt op een hoogte van circa 3.700 meter dag 6 Lhasa Deze dag is ter vrije besteding. U kunt naar de kloostertuin van het Sera klooster gaan waar u het dagelijks debatteren bij woont van de monniken (optioneel). Ook kunt u een bezoek brengen aan het Nobulinka Zomerpaleis (optioneel). dag 7 Lhasa Vandaag krijgt u een uitgebreide stadstour. U bezoekt het Potala paleis dat hoog op de berg is gebouwd en uitkijkt over de stad. Vroeger was dit de residentie van de Dalai Lama. Dit enorme ommuurde complex wordt onderverdeeld in het witte en het rode paleis. Vervolgens naar de Jokhang tempel, waar pelgrims met de klok mee rondom de heilige gebedsmolens lopen. Net daarbuiten ligt de levendige Barkhor bazaar waar kooplui hun marktkraampjes met fel gekleurde sieraden, gebedsmolens en klankschalen aanprijzen. Een goede plek om een mooi souvenir voor thuis te vinden. dag 8 en 9 Lhasa Twee vrije dagen om rond te dwalen door deze fotogenieke plaats met zijn kleurrijke bevolking. U kunt een tocht maken naar het schitterende Yamdrok meer (optioneel). dag 10 en 11 Lhasa - Xi’an We laten dit fascinerende land achter ons om per trein verder te reizen naar Xi’an. U vertrekt in de ochtend van dag 10 om in de avond van dag 11 aan te komen in Xi'an. U beleeft een schitterende treinreis. Vroeger was dit de hoofdstad van vele Chinese dynastieën. Transfer naar uw hotel. dag 12 Xi'an Na het ontbijt brengt u een bezoek aan het wereldberoemde Terracotta Leger van Keizer Qin, één van de hoogtepunten tijdens deze reis. De 6.000 manshoge stenen soldaten en strijdagens hebben allemaal een ander gezicht en haardracht. Zij bewaakten samen met paarden het verborgen graf van Keizer Qin. Bij toeval werd deze plek in 1974 ontdekt door een boer. Nog steeds is men bezig met de opgravingen en is niet alles blootgelegd. In de middag bezoekt u per fiets de eeuwenoude stadsmuur en de kleurrijke Islamitische wijk, een fascinerende buurt met smalle straatjes en vele antiekwinkeltjes. dag 13 Xi’an - Beijing Per sneltrein naar Beijing. In Beijing kunt u in de middag optioneel de zomerresidentie van de keizer bezoeken, het Zomerpaleis, waarbij u tevens een boottocht maakt. dag 14 Beijing Vandaag maakt u een prachtige excursie naar één van de zeven wereldwonderen, de Grote Muur. Circa 85 kilometer ten noorden van Beijing ligt de beroemde Grote Muur, ruim 6.000 kilometer lang. Terecht wordt deze beschouwd als één van de wereldwonderen. U rijdt via een prachtige route door de bergen en wandelt een stukje over de slingerende muur. dag 15 Beijing Vandaag is ter vrije besteding. U kunt bijvoorbeeld de wereldberoemde Verboden Stad bezoeken, waar eeuwenlang de keizers van China regeerden. Behalve de honderden concubines en de hofhouding mocht geen sterveling de Stad betreden. Binnen de stadsmuren vindt u paleizen met troonzalen, bronzen leeuwen, vergulden draken, koperen wierookvaten en keizerlijke tuinen. Een wandeling door de Verboden Stad is absoluut één van de hoogtepunten van uw reis! Vervolgens bezoekt u de Tempel van de Hemel. De keizer kwam hier twee maal per jaar om te bidden en danken voor een goede oogst. Tevens bezoekt u tijdens deze excursie de levendige antiekwijk. ’s Avonds kunt u een acrobatische voorstelling bijwonen. Alle excursies op deze dag zijn optioneel. dag 16 Beijing - Amsterdam Transfer naar de luchthaven voor uw terugvlucht naar Nederland, waar u nog dezelfde dag aankomt

Actief sinds 19 Mei 2010