De Paracas eilanden (de kleine Galapagos-eilanden) - Reisverslag uit Paracas, Peru van Clasina Debets - WaarBenJij.nu De Paracas eilanden (de kleine Galapagos-eilanden) - Reisverslag uit Paracas, Peru van Clasina Debets - WaarBenJij.nu

De Paracas eilanden (de kleine Galapagos-eilanden)

Door: quaedvliegjes

Blijf op de hoogte en volg Clasina

14 Juni 2011 | Peru, Paracas

Buenos noches (het is hier al avond),

Een klein beetje Lima

Gisteren zijn we vanuit Lima vertrokken. Eerst nog naar het Parque del Amore geweest bij daglicht, want met het oranje licht van de avond ervoor, konden we de kleuren van de mozaiken niet goed bekijken. Van daaruit zijn we naar het centrum van Lima gereden, waar we aan het Playa des Armes onze Nissan hadden geparkeerd achter een veel te dure Mercedes. Aan het Playa des Armes ligt het presidentieel paleis en de parkeerplaatsen waren bedoeld voor diplomaten. Patrick was helaas zijn deurwaarderspas vergeten, dus hebben we de auto buiten het centrum geparkeerd. Vanuit daar hebben we een taxi genomen naar het centrum terug en het was de dag van het analfabetisme, dus er was een soort optocht aan de gang voor het paleis met allerlei mensen (en een hond) in klederdracht. Prachtig om te zien, maar het was juist afgelopen toen we aankwamen. We hebben daar vanalles bekeken en bezichtigd en van daaruit zijn we naar de San Francisco kerk gegaan. Een prachtige kerk met een eeuwenoude bibliotheek, binnentuinen en catacomben, die we hebben bezichtigd. We gingen die lage kelderdeurtjes naar binnen, waar het muf rook en troffen daar overal botten, schedels e.d. aan. Er zijn nl. 70.000 lichamen begraven onder de kerk. Alle botten liggen gesorteerd in stenen bakken met tussenschotten en in een soort grote put, liggen botten en schedels mooi gesorteerd. Van de ene kant redelijk luguber, maar van de andere kant apart en verbazingwekkend om te zien.

Van daaruit zijn we door Lima naar Paracas gereden. Het rijden is zoals overal in de verre landen: één gekkenboel, toeteren, kris-kras door elkaar en dwars overal doorheen. Het kan allemaal, ook in Peru. We zijn blij met onze Juan-Juan, want volgens mij waren we in Schimmert terecht gekomen zonder. Al gauw kwamen we in een ander landschap terecht, overal zandduinen, droogte, de ruiten van de auto helemaal onder het stof (kwamen we na een tijdje pas achter, toen we de ruitensproeier gebruikten). Onderweg overal kippenfarmen en waar is die dierenpolitie hier??? Duizenden kippen opgesloten in krappe hokken met daaronder over de gehele lengte van de tientallen meters hokken, een meter kippenstront. hmmm. In de dorpjes is alles droog en kaal en een heel groot gebied met dorpjes zien er verlaten uit, als spookdorpen. Waarom? geen idee! Verderdoor zijn de huizen half af en overal liggen bakstenen. De huizen worden volgens mij zonder fundament gebouwd, want er wordt niks geëgaliseerd van tevoren. Men bouwt gewoon hoe het landschap loopt en de wijken (rijtjeshuizen) zijn schots en scheef. Ik had niet verwacht dat het er hier zo armoedig uit zou zien. Het is kaal, armoedig, stoffig, grijs en elke kale muur is wit geschilderd met de naam van een verkiezingskandidaat erop (meestal Keiko). Vorige week zijn hier verkiezingen geweest en iedereen is verplicht om te gaan stemmen. Wie niet stemt, krijgt een boete. Keiko is dus 2e geworden in de strijd.

Paracas

Gisteren kwamen we dus aan in de middle of f%&$#@ nowhere, waar dan ineens een prachtig Hilton resort staat. Tot het laatste moment dachten we dat we het navigatiesysteem in de zee konden werpen, want hier kan toch geen hotel liggen??? Wie komt er op het idee? Het lijkt wel een of ander afgelaten gebied in Marokko. Overal zand, droogte en verder niks. Maar toch, het is hier prachtig.

Vanmorgen zijn we met een 2-uur durende boottocht naar de Paracaseilanden gevaren. De boot zat vol Koreanen, die foto´s maakten van Patrick. We hebben zo gelachen om die Koreanen. Ze hadden allemaal hoedjes op, handschoenen aan, mondkapjes voor en er werd steeds meer aangetrokken naarmate de tocht vorderde. Plasticen poncho´s kwamen erbij, mannen met vrouwenschaaltjes om de nek, maar 1 Koreaan spande de kroon. Hij had een roze hoedje op en leek wel een babydoll. Alleen nog een speen in de mond en hij kon zo mee in de carnavalsoptocht van Sjummert. De tranen rolden ons over de wangen.

Al gauw zagen we tientallen dolfijnen rondom de boot zwemmen. Een prachtig gezicht. Daarna zijn we doorgevaren naar El Candelabro. Een 200 meter hoge cactus, die in het zand is gemaakt honderden jaren geleden. Men weet niet waarom deze is gemaakt, maar er zijn verschillende ideeën over: bovenin de cactus zitten geneeskrachtige of hallicunerende stoffen, het kan ook een soort navigatiemiddel voor schepen zijn en men heeft gedacht dat het een relatie heeft met het sterrenstelsel. In ieder geval was het een prachtig gezicht. Het blijft zo goed bewaard omdat het in dit gebied nooit regent!!! Emma was inmiddels in slaap gevallen en heeft verder niks van de boottocht meegekregen...

We zijn daarna doorgevaren naar de eilanden, waar duizenden vogels (pelikanen, jan-van-genten, aalscholvers enz.) rondvlogen en op de rotsen zaten. De guano (vogelpoep) wordt eens in de 5 a 7 jaar eraf geschraapt en verkocht als de beste mest ter wereld. De dikke laag is dan zo´n 50 a 70 cm. Je kon het ook heerlijk ruiken (kuch, kuch...) We hebben luie zeeleeuwen en vrolijke Humboldt-pinguïns gezien. Zij kunnen hier leven vanwege een koudestroom in de zee (10 graden celsius).

Emma hebben we op het einde van de vaart wakker gemaakt. Jammer genoeg had ze alles gemist, maar ze was doodmoe, dus het was nodig. Daarna zijn we direct gaan zwemmen. Het is zooooo heerlijk rustig hier. Emma had haar nieuwe schietlans gekregen en heeft zich de hele middag geamuseerd. Wij ook om toerbeurten met haar en verder hebben we lekker kunnen zonnen en lezen.

Morgenvroeg gaan we proberen om nog flamingo´s te zien en daarna gaan we eerst naar Ica en Huacachina en van daaruit rijden we verder naar Nazca.

We zijn al goed gewend aan de "nieuwe" tijden en Emma en ik zijn ´s ochtends om 6.30 uur wakker. Papa slaapt liever wat langer, maar heeft vanmorgen onze huispelikaan gemist. Hij dobberde in het water voor ons huisje en slokte daar zijn lekkere, zelfgevangen visontbijtje naar binnen. Emma zegt om de haverklap: ik vind het erg leuk dat we op vakantie zijn.

Tot mails,

Juanita en co.

p.s. voor pap en mam: hopenlijk gaat alles goed met Fleurtje. Knuffel haar maar eens (zachtjes) van ons. Mocht het ook maar het geringste achteruit gaan, ga maar gewoon even langs de dierenarts.

• 15 Juni 2011 - 08:17

Cora:

Hallo lieve Fam.
    Al veel gezien en meegemaakt!
    En jullie amuseren je,
    fijn om te horen. Geniet er maar van.
    Leuk om te lezen het is net of we er zelf ook bij zijn.
    Hier is het vandaag, hier ook spannend, Lars heeft vandaag zijn laatste powerpoint en hoort dan gelijk of hij geslaagd is. Het zou een mooi verjaardags cadeautje zijn.
    In ieder geval wensen wij Clasina een hele fijne dag toe en nog heel veel kijk en geniet plezier samen.
    groetjes Wichard-Cora-Lars xx

• 15 Juni 2011 - 13:15

Annelies:

Jullie hebben het geweldig daar lees ik! Moet ik mij zorgen maken om Fleur??
    groetjes,
    Annelies

• 15 Juni 2011 - 17:16

Cora:

Hallo daar allemaal.
    Lars komt net thuis met de mededeling dat hij geslaagd is. Fijn he,
    Een mooier verjaardags cadeau kan hij zich niet wensen! groetjes van ons allemaal Clasina ook voor jou een fijne verjaardag toegewenst.XX de 8jes

• 16 Juni 2011 - 07:06

Jos :

Het was even zoeken, maar ik heb jullie gevonden. Clasina, proficiat met je verjaardag vandaag, moet erg lekker zijn om zo ver weg, in alle rust en met je gezin je verjaardag te vieren. Geniet ervan! Leuk reisverslag trouwens. Zal het blijven volgen. Groetjes aan de rest en veel plezier verder.

Jos

• 16 Juni 2011 - 11:50

Pap En Mam (Nuth):

Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag, hopelijk word je vandaag in het zonnetje gezet door Patrick en Emma.
    Groetjes.....

• 16 Juni 2011 - 18:13

Agnes:

Van harte gefeliciteerd Clasina met je verjaardag! Ik heb meteen vanmorgen al een sms verstuurd, maar weet niet zeker of je de gsm bij je hebt. Nog een mooie vakantie verder daar met jullie drieën. Heel veel groetjes hier uit Reuver!! X

• 16 Juni 2011 - 20:29

BriMiJes:

Happy birthday to you, happy birthday......
    Van harte gefeliciteerd met weer een jaartje erbij!!!
    Liefs uit Heerlen!

Cabanaconde

16 Juni 2011

Nazca en Arequipa
Clasina

Op 28 juli 2014 gaat een lang gekoesterde wens voor ons in vervulling. Hoog op onze bucketlist stond een reis naar Het dak van de Wereld, gecombineerd met de hoogtepunten van China. dag 1 Amsterdam - Chengdu Vertrek van Schiphol voor uw vlucht naar Chengdu, waar u de volgende dag aan komt. dag 2 Chengdu Aankomst in Chengdu, een stad met mooie tempels en theehuizen, die bekend staat om zijn reuzenpanda's. De provincie Sichuan wordt bovendien geroemd om zijn heerlijke en pittige gerechten. Voordat u incheckt in het hotel gaat u genieten van een heerlijk kopje thee in een lokaal theehuis, dé plek om het dagelijks leven van de Chinezen te aanschouwen en bezoeken een plaatselijke markt. Vervolgens transfer naar uw hotel. dag 3 Chengdu - Emei berg Via een korte, maar mooie rit komt u bij Emeishan, één van de vier heilige, boeddhistische bergen van China. Velen zien deze plaats als de oorsprong van het taoïsme. De berg, met een hoogte van 3.099 meter, is vaak in een mysterieuze mist gehuld en er hangt een serene sfeer. Met een kabelbaan gaat u naar de Wannian tempel om vervolgens naar het 'Paviljoen van de Zuivere Klank' te wandelen. Hier weerkaatst het geluid van twee rivieren die samen komen. U overnacht op de berg in een verzorgd guesthouse bij de tempel. Onvergetelijke ervaring om 's morgens de gebeden van de monniken te horen en de zonsopgang te aanschouwen. dag 4 Emei berg - Chengdu Na het ontbijt gaat u met de kabelbaan terug naar beneden en vervolgt u de weg naar Leshan Bij Leshan brengt u een bezoek aan de Stenen boeddha, die aan de voet van de Lingyun heuvel ligt. Het is een gigantisch boeddhabeeld van wel 71 meter hoog, geheel uitgehakt uit de bergwand! De Boeddha is meer dan 1.200 jaar geleden gemaakt tijdens de Tang dynastie. U overnacht in Chengdu. dag 5 Chengdu - Lhasa U vliegt vandaag naar naar Tibet. De vluchttijd bedraagt ongeveer twee uur. De luchthaven ligt op circa 45 kilometer van de stad, u rijdt via een prachtige route naar Lhasa, hoofdstad van Tibet. U maakt een korte stadstour door het oude stadje, waarna u de rest van de dag vrij heeft om te acclimatiseren en te wennen aan de hoogte. Lhasa ligt op een hoogte van circa 3.700 meter dag 6 Lhasa Deze dag is ter vrije besteding. U kunt naar de kloostertuin van het Sera klooster gaan waar u het dagelijks debatteren bij woont van de monniken (optioneel). Ook kunt u een bezoek brengen aan het Nobulinka Zomerpaleis (optioneel). dag 7 Lhasa Vandaag krijgt u een uitgebreide stadstour. U bezoekt het Potala paleis dat hoog op de berg is gebouwd en uitkijkt over de stad. Vroeger was dit de residentie van de Dalai Lama. Dit enorme ommuurde complex wordt onderverdeeld in het witte en het rode paleis. Vervolgens naar de Jokhang tempel, waar pelgrims met de klok mee rondom de heilige gebedsmolens lopen. Net daarbuiten ligt de levendige Barkhor bazaar waar kooplui hun marktkraampjes met fel gekleurde sieraden, gebedsmolens en klankschalen aanprijzen. Een goede plek om een mooi souvenir voor thuis te vinden. dag 8 en 9 Lhasa Twee vrije dagen om rond te dwalen door deze fotogenieke plaats met zijn kleurrijke bevolking. U kunt een tocht maken naar het schitterende Yamdrok meer (optioneel). dag 10 en 11 Lhasa - Xi’an We laten dit fascinerende land achter ons om per trein verder te reizen naar Xi’an. U vertrekt in de ochtend van dag 10 om in de avond van dag 11 aan te komen in Xi'an. U beleeft een schitterende treinreis. Vroeger was dit de hoofdstad van vele Chinese dynastieën. Transfer naar uw hotel. dag 12 Xi'an Na het ontbijt brengt u een bezoek aan het wereldberoemde Terracotta Leger van Keizer Qin, één van de hoogtepunten tijdens deze reis. De 6.000 manshoge stenen soldaten en strijdagens hebben allemaal een ander gezicht en haardracht. Zij bewaakten samen met paarden het verborgen graf van Keizer Qin. Bij toeval werd deze plek in 1974 ontdekt door een boer. Nog steeds is men bezig met de opgravingen en is niet alles blootgelegd. In de middag bezoekt u per fiets de eeuwenoude stadsmuur en de kleurrijke Islamitische wijk, een fascinerende buurt met smalle straatjes en vele antiekwinkeltjes. dag 13 Xi’an - Beijing Per sneltrein naar Beijing. In Beijing kunt u in de middag optioneel de zomerresidentie van de keizer bezoeken, het Zomerpaleis, waarbij u tevens een boottocht maakt. dag 14 Beijing Vandaag maakt u een prachtige excursie naar één van de zeven wereldwonderen, de Grote Muur. Circa 85 kilometer ten noorden van Beijing ligt de beroemde Grote Muur, ruim 6.000 kilometer lang. Terecht wordt deze beschouwd als één van de wereldwonderen. U rijdt via een prachtige route door de bergen en wandelt een stukje over de slingerende muur. dag 15 Beijing Vandaag is ter vrije besteding. U kunt bijvoorbeeld de wereldberoemde Verboden Stad bezoeken, waar eeuwenlang de keizers van China regeerden. Behalve de honderden concubines en de hofhouding mocht geen sterveling de Stad betreden. Binnen de stadsmuren vindt u paleizen met troonzalen, bronzen leeuwen, vergulden draken, koperen wierookvaten en keizerlijke tuinen. Een wandeling door de Verboden Stad is absoluut één van de hoogtepunten van uw reis! Vervolgens bezoekt u de Tempel van de Hemel. De keizer kwam hier twee maal per jaar om te bidden en danken voor een goede oogst. Tevens bezoekt u tijdens deze excursie de levendige antiekwijk. ’s Avonds kunt u een acrobatische voorstelling bijwonen. Alle excursies op deze dag zijn optioneel. dag 16 Beijing - Amsterdam Transfer naar de luchthaven voor uw terugvlucht naar Nederland, waar u nog dezelfde dag aankomt

Actief sinds 19 Mei 2010