Het avontuur is begonnen - Reisverslag uit Schimmert, Nederland van Clasina Debets - WaarBenJij.nu Het avontuur is begonnen - Reisverslag uit Schimmert, Nederland van Clasina Debets - WaarBenJij.nu

Het avontuur is begonnen

Door: quaedvliegjes

Blijf op de hoogte en volg Clasina

01 Juni 2010 | Nederland, Schimmert

Allereerst allemaal bedankt voor jullie leuke, spontane reacties.

Het avontuur is echt begonnen. Ik weet niet waar ik moet beginnen, maar ik waag een poging en zal alles enigszins onderverdelen:

De jetlag: Na 3 nachten hebben we nog altijd ontzettend last van de jetlag. De eerste nacht waren we alle 3 uren wakker. Emma wilde om 1.30 uur haar schoentjes aandoen, omdat haar beentjes uitgerust waren, zei ze. De tweede nacht was ik al helemaal opgefrist en aangekleed om de huurauto te regelen. Vanalles al ingepakt in de koffers, om vervolgens Patrick te gaan wekken. Dus ik kijk nog even op de wekker en wat zie ik tot mijn verbazing 00.20 uur. Huh??? Dus even op de grote klok naast de twin towers kijken, maar ook daar staat 00.20 uur. Ik was er heilig van overtuigd dat de wekker was afgegaan. Volgens mij heb ik sinds mijn jeugd niet meer geslaapwandeld. Kleertjes weer uit en fris gewassen het bedje weer in. Vannacht heb ik met Emma in een bed geslapen, omdat de kamers wat ver uit elkaar lagen en we het wat veiliger vonden. Maar om 1.30 uur waren Emma en ik klaarwakker en hebben we heerlijke moeder-dochter gesprekken gevoerd. Op een gegeven moment zei ze: mama, jij bent de liefste mama van de heeeeele wereld. Super, he! En daarna begon ze te zingen: wij zijn 2 vriendjes, jij en ik, enz. enz. In ieder geval hoop ik dat we vannacht eens wat kunnen doorslapen, want op deze manier wordt het redelijk vermoeiend allemaal.

De huurauto
Tja, hadden we thuis problemen met de auto, nu is de auto in orde (Toyota nog wat). Alleen het autostoeltje heeft ons een half uur van onze kostbare tijd gekost. 3 autostoeltjes en een hoop toestanden verder, konden we dan eindelijk vertrekken. Patrick werd direct voor de leeuwen gegooid. Het leek wel zijn eerste rijles met die automaat. Hij trapte de koppeling (???) in het begin in, maar dat bleek de rem te zijn, dus we konden direct de veiligheid van het autostoeltje testen. Na wat horten en stoten durfde hij de weg op te rijden, maar ipv het knipperlicht ging de eerste rijdag nogal wat vaak de ruitenwisser aan. Ook dat zat allemaal aan de andere kant. Het links rijden gaat verder perfect en de lijnen op de weg staan er voor de show, dus dat gaat ook helemaal goed. Het recht van de sterkste dus en je overal tussenwringen in die gigantische stad.

Batu Caves
Na enig speurwerk kwamen we aan bij Batu Caves. We dachten dat er een complete school op bezoek was bij de Batu Caves, maar wij waren op bezoek bij de school. Een lerares vroeg of ze ons kon helpen. Tja, this is a school and the Batu Caves are around the corner. Gelukkig, dat scheelde enkele uren wachttijd, nu al die gedisciplineerde kinderen niet naar binnen hoefden. 272 treden moesten we oplopen. Rustig aan dus met die tropische hitte en tussendoor goed drinken. Emma had een pakje melk, maar het was wat veiliger dat papa dat zou vasthouden i.v.m. de rondslingerende apen (vele met kleine baby-aapjes aan hun buik). Hij had het nog niet vast of een aap griste het uit zijn handen. Met scherpe tanden werd het hele pakje "opengeknipt" en weg melkje. We vonden het al zo raar dat toeristen rommel op de trap gooiden, maar dat waren allemaal overblijfselen van die kleine dieven. Gelukkig hadden we nog meer dan genoeg. Naast de ingang van de Batu Caves staat een groot, goudkleurig beeld, wel 150 meter hoog. Prachtig met die gigantische trap ernaast. Boven aangekomen wilden we de tempel gaan bezoeken, maar het begon te regenen in de grotten naar de tempel toe. Het water stroomde als een waterval de trappen af en flink onweer erbij lekker galmend in die grot. Na 45 minuten konden we dan eindelijk naar de hindoeistische tempel en daarna zijn we langzaam weer de steile trappen afgelopen.

Vuurvliegjes
Vanuit de Batu Caves naar de vuurvliegjes in Kuala Selangor. We konden de weg niet vinden richting Kuala Selangor, dus maar eventjes vragen aan die vriendelijke Maleiers. Iedereen is blijkbaar zo vriendelijk dat men wel wil helpen, maar ons continue de verkeerde richting uitstuurde. Als we 100 meter verder dezelfde vraag stelden, werden we precies de andere kant uitgestuurd. We hadden navigatie gevraagd (toch maar) bij het huren van de auto, maar deze was helaas niet meer voorradig. Met als gevolg dat we ons eten naar binnen hebben gegooid bij de pizzahut. Lekker toeristisch, maar op dat moment de snelste oplossing. Met als gevolg dat we om 19.40 uur aankwamen bij het firefly resort. Dat laatste woordje kan wat ons betreft geschrapt worden, maar dat terzijde. Kleding aandoen met lange mouwen, lange broekspijpen voor de muggen en alles insmeren met Deet en toen naar de boot rennen met de veters van de schoenen nog los. Om 19.59 kwamen we aan bij het bootje dat om 20.00 uur vertrok. De "ten million fireflies" daarna maakten alles weer goed en zorgden voor een geweldig ontspannen en ongelofelijk mooie 20 minuten. Knipperende kerstverlichting langs de oever en soms een vliegend lampje. Geweldig!!! Het wordt niet voor niks ook wel het achtste wereldwonder genoemd. De overnachting was niet zo ontspannend. Het huisje (op palen gebouwd in het water) zat vol met gekko's en de hele nacht hoorden we vissen springen naar voedsel en vervolgens weer plonzend neerkomen in het water. Allerlei beesten (????) liepen over het dak en over de luiken van de ramen aan de buitenkant. Gecombineerd met oerwoudachtige geluiden, was het ook niet bepaald een sfeertje om te slapen of te rusten.

Overigens was ik net te laat met de Deet, want ik ben altijd net zo'n landingsbaan voor muggen, dus nu heb ik in mijn rechterknieholte een muggenbult/schijf nog groter dan een bierviltje.

Cameron Highlands
Eerst moesten we terugrijden naar het centrum van Kuala Lumpur om de medicatie van Patrick op te halen. Daar gaan we weer, maar nu hebben we wat beter door hoe het systeem werkt. Tolwegen, richtingen aanhouden in het centrum en een goed kaartje van het centrum ontbrak er bij ons aan, maar gelukkig zijn we redelijk snel bij ons hotel aangekomen. Daarna een breakfast togo gepakt in het Traders hotel, omdat het daar gewoon supernetjes was en men er alles aan doet/deed om de mensen te helpen. Het equatorial hotel in de cameron highlands hebben we ook in 1 x gevonden. De theevelden onderweg waren prachtig en we hebben ook uitzicht over theevelden. Veel aardbeienplantages en in het dorpje voor ons krijg je voor kinderen werkelijk alles in de vorm van een aardbei.

Bij aankomst zijn we eerst maar eens gaan zwemmen in de "indoor swimmingpool". Het klinkt allemaal geweldig, maar het was een klein vierkant, steenkoud badje. Emma wilde uiteraard zwemmen, dus heb ik me maar opgeofferd om het ijskoude water in te gaan. Na enkele minuten zwemmen en springen kreeg Emma blauwe lippen dus zijn we snel op onze kamer onder een warme douche gaan staan.

Vanavond hebben we met stokjes gegeten en een small soup. De ober zei me dat een small soup voor 1 tot 3 personen was, maar ik zei dat we zo'n kom soep in Nederland als voorgerecht aten. Ik begon die soep te eten met de opscheplepel. Deze was zo groot als bij ons een soeplepel. Ik moest eerst alles in een klein kommetje scheppen en dan met zo'n madurodamlepeltje uitlepelen. Met 3 happen was dat kleine kommetje steeds leeg. Daarna nog asperges, broccolli en spinazie in knoflook gebakken gegeten. Wat normaal is voor 2 a 3 personen aten Patrick en ik per persoon (Patrick had een dikke maissoep en een kipgerechtje) Geen wonder dat die aziaten zo klein blijven. Het lukt ons al redelijk om met stokjes te eten, maar wel iets om nu nog kramp in je hand van te krijgen.

Vakantiegroetjes vanaf 1600 meter (en nog een beetje) en tot ziens/mails tijdens onze verdere avonturen,

Patrick, Clasina & Emma

• 01 Juni 2010 - 18:06

Jeanine:

Nou zeg wat hebben jullie al veel beleefd op die paar dagen. Wel allemaal super spannend om te lezen. Hopelijk komen jullie nog een lekker warm zwembad voor Emma tegen. En wat lief he de liefste mama van de wereld. Veel plezier verder.
    Heel veel groetjes,de overburen.

• 01 Juni 2010 - 19:02

Ante Tan:

Poeh poeh, wat een avonturen !
    Als opa en opa te Sjummert dat allemaal lezen, krijgen ze gelijk een beroerte,geloof ik :-)
    Hier weinig nuuts : de Bekerbaan kleurt helemaal oranje van de WK-vlagjes en we hebben een tweede caafje gekocht (Polly heeft nu dus een vriendinnetje Polien :-)
    Geniet volop daar !
    lieve groetjes van de Bekerbaantjes

P.S. Volgend etentje bij ons is ook met...echte Taiwaneese stokkies !

• 01 Juni 2010 - 20:32

Sas:

Hier een berichtje van je zus.
    Wat hebben jullie al veel ondernomen in zo'n korte tijd. Wel leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Ik hoop dat je wel genoeg te eten krijgt daarzo, wandelende slokdarm.
    Ik zit hier voetbal te kijken, zover is het al gekomen, erg hè?
    Lieve groeten van je zus en alles wat daarbij hoort ;)

• 01 Juni 2010 - 20:58

Annelies:

Geweldig om te lezen wat jullie weer allemaal gedaan, gezien en meegemaakt hebben :)
    Veel plezier verder en ben benieuwd wat jullie de volgende keer allemaal ondernomen hebben...
    groetjes, Annelies

• 01 Juni 2010 - 22:15

Wichard:

IK vind het geweldig maar dat in knoflook gebakken lijkt mij niks geniet maar met volle teugen!gr van iedereen. tot hoors.

• 03 Juni 2010 - 06:45

Yvonne:

Tip, vang die vuurvliegjes en ga hier je zaak ermee promoten. Zie je het al voor je temidden van duizenden vuurvliegjes gaan je ballonnen omhoog. Magisch toch? Maak veel foto`s dan kunnen we jullie avonturen achteraf bekijken. Voorlopig geniet ik van het geschreven verslag. Suc6 en veel plezier.

• 08 Juni 2010 - 16:16

Hanzie:

He Petje Klazina en Emma, leuk jullie verslagen en belevenissen te kunnen volgen. Genoeg te beleven. Have fun.
    Groeten Hanzie & Co

P.s.MookDelService heeft de ballonen geleverd. Kei Leuk.

Verslag uit: Nederland, Schimmert

Maleisië 2010

13 Juni 2010

Pulau Perhetian Besar

09 Juni 2010

Rafflesia & Orang Asli village

08 Juni 2010

Diving, snorkeling and the rainforest

06 Juni 2010

Langkawi Island

03 Juni 2010

Beachparty
Clasina

Op 28 juli 2014 gaat een lang gekoesterde wens voor ons in vervulling. Hoog op onze bucketlist stond een reis naar Het dak van de Wereld, gecombineerd met de hoogtepunten van China. dag 1 Amsterdam - Chengdu Vertrek van Schiphol voor uw vlucht naar Chengdu, waar u de volgende dag aan komt. dag 2 Chengdu Aankomst in Chengdu, een stad met mooie tempels en theehuizen, die bekend staat om zijn reuzenpanda's. De provincie Sichuan wordt bovendien geroemd om zijn heerlijke en pittige gerechten. Voordat u incheckt in het hotel gaat u genieten van een heerlijk kopje thee in een lokaal theehuis, dé plek om het dagelijks leven van de Chinezen te aanschouwen en bezoeken een plaatselijke markt. Vervolgens transfer naar uw hotel. dag 3 Chengdu - Emei berg Via een korte, maar mooie rit komt u bij Emeishan, één van de vier heilige, boeddhistische bergen van China. Velen zien deze plaats als de oorsprong van het taoïsme. De berg, met een hoogte van 3.099 meter, is vaak in een mysterieuze mist gehuld en er hangt een serene sfeer. Met een kabelbaan gaat u naar de Wannian tempel om vervolgens naar het 'Paviljoen van de Zuivere Klank' te wandelen. Hier weerkaatst het geluid van twee rivieren die samen komen. U overnacht op de berg in een verzorgd guesthouse bij de tempel. Onvergetelijke ervaring om 's morgens de gebeden van de monniken te horen en de zonsopgang te aanschouwen. dag 4 Emei berg - Chengdu Na het ontbijt gaat u met de kabelbaan terug naar beneden en vervolgt u de weg naar Leshan Bij Leshan brengt u een bezoek aan de Stenen boeddha, die aan de voet van de Lingyun heuvel ligt. Het is een gigantisch boeddhabeeld van wel 71 meter hoog, geheel uitgehakt uit de bergwand! De Boeddha is meer dan 1.200 jaar geleden gemaakt tijdens de Tang dynastie. U overnacht in Chengdu. dag 5 Chengdu - Lhasa U vliegt vandaag naar naar Tibet. De vluchttijd bedraagt ongeveer twee uur. De luchthaven ligt op circa 45 kilometer van de stad, u rijdt via een prachtige route naar Lhasa, hoofdstad van Tibet. U maakt een korte stadstour door het oude stadje, waarna u de rest van de dag vrij heeft om te acclimatiseren en te wennen aan de hoogte. Lhasa ligt op een hoogte van circa 3.700 meter dag 6 Lhasa Deze dag is ter vrije besteding. U kunt naar de kloostertuin van het Sera klooster gaan waar u het dagelijks debatteren bij woont van de monniken (optioneel). Ook kunt u een bezoek brengen aan het Nobulinka Zomerpaleis (optioneel). dag 7 Lhasa Vandaag krijgt u een uitgebreide stadstour. U bezoekt het Potala paleis dat hoog op de berg is gebouwd en uitkijkt over de stad. Vroeger was dit de residentie van de Dalai Lama. Dit enorme ommuurde complex wordt onderverdeeld in het witte en het rode paleis. Vervolgens naar de Jokhang tempel, waar pelgrims met de klok mee rondom de heilige gebedsmolens lopen. Net daarbuiten ligt de levendige Barkhor bazaar waar kooplui hun marktkraampjes met fel gekleurde sieraden, gebedsmolens en klankschalen aanprijzen. Een goede plek om een mooi souvenir voor thuis te vinden. dag 8 en 9 Lhasa Twee vrije dagen om rond te dwalen door deze fotogenieke plaats met zijn kleurrijke bevolking. U kunt een tocht maken naar het schitterende Yamdrok meer (optioneel). dag 10 en 11 Lhasa - Xi’an We laten dit fascinerende land achter ons om per trein verder te reizen naar Xi’an. U vertrekt in de ochtend van dag 10 om in de avond van dag 11 aan te komen in Xi'an. U beleeft een schitterende treinreis. Vroeger was dit de hoofdstad van vele Chinese dynastieën. Transfer naar uw hotel. dag 12 Xi'an Na het ontbijt brengt u een bezoek aan het wereldberoemde Terracotta Leger van Keizer Qin, één van de hoogtepunten tijdens deze reis. De 6.000 manshoge stenen soldaten en strijdagens hebben allemaal een ander gezicht en haardracht. Zij bewaakten samen met paarden het verborgen graf van Keizer Qin. Bij toeval werd deze plek in 1974 ontdekt door een boer. Nog steeds is men bezig met de opgravingen en is niet alles blootgelegd. In de middag bezoekt u per fiets de eeuwenoude stadsmuur en de kleurrijke Islamitische wijk, een fascinerende buurt met smalle straatjes en vele antiekwinkeltjes. dag 13 Xi’an - Beijing Per sneltrein naar Beijing. In Beijing kunt u in de middag optioneel de zomerresidentie van de keizer bezoeken, het Zomerpaleis, waarbij u tevens een boottocht maakt. dag 14 Beijing Vandaag maakt u een prachtige excursie naar één van de zeven wereldwonderen, de Grote Muur. Circa 85 kilometer ten noorden van Beijing ligt de beroemde Grote Muur, ruim 6.000 kilometer lang. Terecht wordt deze beschouwd als één van de wereldwonderen. U rijdt via een prachtige route door de bergen en wandelt een stukje over de slingerende muur. dag 15 Beijing Vandaag is ter vrije besteding. U kunt bijvoorbeeld de wereldberoemde Verboden Stad bezoeken, waar eeuwenlang de keizers van China regeerden. Behalve de honderden concubines en de hofhouding mocht geen sterveling de Stad betreden. Binnen de stadsmuren vindt u paleizen met troonzalen, bronzen leeuwen, vergulden draken, koperen wierookvaten en keizerlijke tuinen. Een wandeling door de Verboden Stad is absoluut één van de hoogtepunten van uw reis! Vervolgens bezoekt u de Tempel van de Hemel. De keizer kwam hier twee maal per jaar om te bidden en danken voor een goede oogst. Tevens bezoekt u tijdens deze excursie de levendige antiekwijk. ’s Avonds kunt u een acrobatische voorstelling bijwonen. Alle excursies op deze dag zijn optioneel. dag 16 Beijing - Amsterdam Transfer naar de luchthaven voor uw terugvlucht naar Nederland, waar u nog dezelfde dag aankomt

Actief sinds 19 Mei 2010